Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Konst

Intimt och laddat på Galleri Arnstedt

Intensivt, kusligt och abstrakt. Carolina Söderholm har sett årets första utställning på Galleri Arnstedt i Östra Karup.

Ellinor Lager, ”Paratract (Corpus series)”.Bild: Carolina Söderholm

Sebastião Borges, Daniel Fleur, Ellinor Lager, Joana Pereira, Rasmus Ramö Streith

Galleri Arnstedt, Östra Karup

Pågår till 26/5

Medan babyns tvättlappar träs på stång växer mörkret i kylskåpet. Årets öppningsutställning på Galleri Arnstedt gläntar på hemmets lyckta dörrar. Först ut, för tjugonde året i rad, är ett urval av fjolårets avgångsstudenter vid Malmö konsthögskola. Här tar fem unga konstnärer plats i spänningsfältet mellan det intima och kusliga, det abstrakta och kroppsliga. Presentationen kan framstå behärskad, rentav saklig, men öppnar sig mot skikt efter skikt av betydelser.
Ellinor Lager, "Vaginal swing".Bild: Peter Frie
Det borde inte vara någon överraskning när det gäller Ellinor Lagers arbete. Det är något med hur hon handskas med materialen när hon låter kylig metall möta mjuk textil eller skört porslin. Hennes skulpturer vägrar att lydigt låta sig definieras. Istället uppträder de som en korsning mellan kroppsdelar, inredning och vetenskapliga instrument. Tydligare än tidigare tränger den kvinnliga erfarenheten in. På bräckliga ben balanserar två avgjutningar av den höggravida magen, vända mot varandra likt paraboler i tyst kommunikation. Över väggen rör sig porslinstecknen i ”White ink” som symboler ur bröstmjölkens hemliga skrift. Det är verk som tar fäste i vardagen, i barnafödande och moderskap, men på ett sätt fjärran från 1970-talets kroppskonst och diskbänksrealism. Mot dåtidens feministiska gestaltningar av vaginor och kvinnlig urkraft står Lagers ”Vaginal swing” i skarp kontrast, med sin mjuka frotté trädd på en strikt metallställning. Likväl finns det ömsinta och sårbara där. Trots sin återhållsamma karaktär har hennes arbete ofta en nästan primitiv, mänsklig utstrålning.
Joana Pereira hushåller på liknande vis ekonomiskt med medel och uttryck. Det är måleri på duk, men inte som vi är vana att se det. Istället syr, veckar och viker hon canvasen, för att fästa upp den på väggen som vore det lakan eller bordsdukar. Allt är målat i glänsande ljusrosa. Och ja, det är ett rasande sofistikerat spel med det monokroma - enfärgade - måleriets historia av manliga genier, med hemmafruns linneskåp och hudens lena skiftningar.
Joana Pereira, ”Facade”.Bild: Peter Frie
Rasmus Ramö Streith är inte fullt så subtil när han underminerar hemmets idyll. Om han leker med något är det Freuds unheimlich-begrepp, den krypande känsla av obehag då det välbekanta blir hotfullt och främmande. Till det yttre är allt nog så ordinärt, en trave flyttkartonger, ett kylskåp och en teve med videoverk. Men i en av kartongerna ligger ett påklätt mansben, medan en formlös svart massa intagit kylskåpet. Suggestivt skruvar han det triviala tills det blir uppenbart hur tunn den hinna av uppfostran, vana och förnuft är, som upprätthåller något slags normalitet.
Det är också intressant att se med vilken självklarhet en yngre generation gör det traditionstyngda måleriet till sitt. Daniel Fleur har redan ställt ut flitigt och väckt uppmärksamhet med sin metod att i flera led översätta ett motiv från digitalt fotografi till måleri i en förvillande pixlad visklek. Även Sebastião Borges måleri utmanar seendet och skärper blicken tills den registrerar minsta skiftning och nyans. I en svit av tio målningar följer han med kulspetspennan dukens textur tills linjerna tycks förena sig med vävens finstilta gräng.
Sebastião Borges, "Shorthand monochrome".Bild: Peter Frie
Mot akrylfärgens knallgröna botten skimrar de i mörkt rödviolett. Här och var tätnar bläcket med en närmast besatt frenesi för att sedan diffust lösas upp likt en skugga eller molnfront. Liksom utställningen i stort rymmer hans måleri trots sitt lågmälda uttryck en intensiv laddning. Det är en lovande start på årets konstsäsong i Östra Karup.
Gå till toppen