Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Krav på nya Öresundstågen: dubbeldäckare med 800 platser

En tågmodell med 800 sittplatser, som får plats på Triangelns station. Det är kraven när Skånetrafiken ska beställa nya tåg för sträckan Helsingborg -Köpenhamn. Och det kan innebära färre toaletter för nödiga passagerare.

Eftersom perrongen på Triangeln bara är 252 meter lång blir lösningen dubbeldäckartåg. Och man måste kanske offra tillval som att ha två toaletter i varje tågsätt - något som blir knepigt eftersom det inte går att passera mellan tågsätten i de modeller som står till buds.
En annan möjlighet är att göra mindre ombyggnader på Triangeln, så att ett tåg som är längre än 250 meter får plats med alla dörrar utmed perrongen.
Kravspecifikationen har nyligen antagits i beredningsutskottet till Region Skånes kollektivtrafiknämnd, där det var politisk enighet.
I andra delar av Sverige är dubbeldäckartåg vanliga. SJ kör sedan flera år regionaltåg på pendlarsträckor runt Stockholm.Bild: Tor Johnsson / SvD / TT
Någon gång vid årsskiftet blir det klart vilken leverantör som får ordern, värd 1,8 miljarder kronor. Och det handlar i första omgången om 18 tågsätt som ska sättas i trafik i december 2022. Avtalet ska också ge möjlighet att beställa ytterligare 60 tågsätt, för att stegvis kunna fasa ut de gamla Öresundstågen.
Det finns planer på att utöka regiontrafiken, exempelvis med en linje Köpenhamn-Ystad.
För att få fram de nya regiontågen så snabbt som möjligt har Skånetrafiken valt att göra upphandlingen via Transitio, de svenska regionernas gemensamma tåginköpsbolag. Det begränsar urvalet eftersom Transitio har ramavtal med kanadensiska Bombardier, tyska Stadler och franska CAF.
En förstudie pekar ut fyra tågmodeller som kan bli aktuella. Samtliga är motorvagnståg, som alltså drivs med kraftiga elmotorer under varje vagn.
De tre leverantörerna ska komma in med anbud senast i juni.
Grundkravet är att tågen klarar att köra i både Sverige och Danmark, som har olika elektriska system. Från 2022 ansvarar Skånetrafiken för tågtrafik mellan Sverige och Danmark, och tågen från Sverige kommer alla att vända vid Østerport.
Här är några av de krav som ställs i övrigt:
• Varje tågsätt får vara maximalt 84 meter långt, för att kunna ställas upp i Skånetrafikens depåer. De ska kunna seriekopplas.
• Varje tågsätt måste ha 267 sittplatser, så att ett trippelkopplat tåg får 801 platser. Mer får inte plats på Triangeln.
• Varje sittplats ska ha en liten arbetsyta, så att den resande kan använda en dator. Tågen ska ha tysta avdelningar och plats för flygplatsresenärer med stora väskor.
• ”Flexytor”, där man i lågtrafik får plats med cyklar, barnvagnar och stort bagage. Där ska det gå att fälla ut fler sittplatser i rusningstid.
• Många dörrar, så att passagerare kan stiga av och på snabbt.
Beställaren Skånetrafiken är beredd att göra avkall på vissa tillval: det kan bli en toalett istället för två i varje tågsätt (med flera vagnar), inget extra bagageutrymme och färre avsatta cykelplatser.
Region Skåne beslutade redan i oktober 2017 att investera i nya regionaltåg, i första hand på sträckan Helsingborg-Köpenhamn. Beslutet gällde då tolv tågsätt på vardera 125 meter, men det har nu ändrats till arton kortare tågsätt.
Gå till toppen