Annons

Annons

Annons

kulturCannesfestivalen

Mattias Oscarsson
Sydkoreansk satir vann Guldpalmen

Bong Joon Hos film om herrskap och tjänstefolk i dagens Sydkorea tog hem toppriset i Cannes.

Text

Det här är en kulturartikel.Analys och värderingar är skribentens egna.

Bong Joon Hos ”Paraiste”.

Bild: Cannes Filmfestival

Annons

För andra året i rad vinner en asiatisk film med familjen i centrum Guldpalmen i Cannes. Men sydkoreanska "Parasite” är något helt annat är fjolårets japanska segrare, Hirokazu Kore-edas socialrealistiska drama ”Shoplifters”.

Bong Joon Hos film är en becksvart och mycket underhållande thrillerkomedi med oväntade vändpunkter och en rejäl dos brutalt våld. Filmen skildrar en fattig familj som försöker infiltrera och parasitera på en rik familj. Fast frågan är vilka som är de verkliga parasiterna; filmen har ett närmast antikapitalistiskt budskap och en knivskarp blick på klassklyftornas Sydkorea.

Vinnarbeskedet möttes med stort jubel bland kritikerna som följde prisgalan i festivalpalatset. Och enligt jurypresidenten Alejandro González Iñárritu var alla i juryn rörande överens om att ”Parasites” var bäst. Han sa också att filmens budskap spelade in i beslutet.

Annons

Annons

Även övriga filmer som belönades hade en politisk agenda.

Andrapriset Grand Prix gick till fransyskan Mati Diops ”Atlantics”, som skildrar kvinnor som blir kvar i Senegal när männen flyr till Europa. Mati Diop är den första svarta kvinnliga regissören som tävlar om Guldpalmen.

Tredjepriset Prix du jury delades mellan franske Ladj Lys actionspäckade drama om fattiga Parisförorten Montfermeil, ”Les misérables”, och brasilianska ”Bacurau”, i regi av Kleber Mendonca Filho och Juliano Dornellos. Den senare filmen är ett surrealistiskt mardrömsdrama om fascistiska västerlänningar som dödar fattiga brasilianare för nöjes skull, och har en klar udd riktad mot presidenten Jair Bolsonaro.

Bara en kvinnlig regissör har någonsin vunnit Guldpalmen under 72 festivaler, Jane Campion för ”Pianot” år 1993. Många hade tippat att fransyskan Céline Sciamma skulle vinna för sitt lesbiska kärleksdrama i 1700-talskostym, ”Portrait of a lady on fire”, men hon fick nöja sig med manuspriset.

Vinnare

Guldpalmen: ”Parasite”, Bong Jon-Hoo, Sydkorea.

Grand prix (andrapriset): ”Atlantics”, Mati Diop, Senegal/Frankrike.

Jurypriset (tredjepriset): ”Les Misérables”, Ladj Ly, Frankrike och ”Bacurau”, Kleber Mendonca Filho och Juliano Dornellos, Brasilien.

Bästa regissör: Jean-Pierre och Luc Dardenne, Belgien, för ”Young Ahmed”.

Bästa kvinnliga skådespelare: Emily Beecham för ”Little Joe”, Storbritannien/Österrike.

Annons

Bästa manliga skådespelare: Antonio Banderas för "Pain and glory”, Spanien.

Bästa manus: ”Portrait of a lady on fire”, Céline Sciamma, Frankrike.

Annons

Un certain regard: ”Invisible life of Eurídice Gusmão”, Karim Aïnouz, Brasilien.

Quinzaine des réalisateurs (sidosektion): ”Alice and the Mayor”, Nicolas Parisier, Frankrike.

Kritikerveckan (sidosektion): ”I lost my body”, Jérémy Clapin, Frankrike.

Camera d'Or (debutpriset): ”Nuestras madres”, César Díaz, Guatemala.

FIPRESCI-priset (kritikernas pris): ”The lighthouse”, Dave Eggers, USA.

Bästa kortfilm: ”The distance between us and the sky”, Vasilis Kekatos, Grekland.

Inbäddat innehåll

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan