Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Thomas Millroth: När konsten kliver ut ur den vita kuben

Den renoverade kiosken har blivit ett offentligt rum, fyllt av berättelser. Thomas Millroth upptäcker en aktiv vägran att upprätthålla gamla vanliga gränser och överenskommelser.

Peter Dacke, Christel Lundberg, Konstkiosk #1.Bild: Nicholas Hartman
Det här är en kulturartikel. Analys och värderingar är skribentens egna.
Konstens rum är begränsat. Men ”Konstkiosk” på S:t Knuts väg i Malmö struntar i konstscenens gränser. Christel Lundberg och Peter Dacke driver detta kollektiva projekt där den gamla övergivna, nerklottrade blomsterhandeln har renoverats. Så här var den ursprungligen tänkt, målad i en vacker grå ton, inbjudande med sitt utskjutande pulpettak. Husets talande förfall dök förresten upp som en mörk sinnebild av samhällets ekonomiska och sociala brutalitet i Kristian Lundbergs nya diktsvit ”Requiem över en förlorad son”: ”intill ett av / områdets mer moderna hus kan du se resterna / av ett slags träskjul modell större / det påminner mest av allt om en träbarack / den här lokalen rymde tidigare en minimal / blomsteraffär specialiserad på det området krävde: / begravningskransar”.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen