Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Elsparkcyklar ifrågasätts efter dödsolycka

Elsparkcyklarna ska bort från vägarna, tycker Transportstyrelsens utredare Hans Cassepierre efter att en ung man omkommit i Helsingborg. – Det är ett fordon som inte ska vara i trafiken, säger han.

Person som kör en elsparkcykel i Stockholm. Arkivbild.Bild: Stina Stjernkvist/TT
En 26-årig man på elsparkcykel uppges kommit i hög fart från en backe när han krockade med en bil i Helsingborg sent på torsdagskvällen. Han fördes med ambulans till sjukhus, men hans liv gick inte att rädda.
Transportstyrelsens utredare Hans Cassepierre har varnat för farorna med det trendiga fordonet tidigare, och han är inte förvånad över att det nu har skett en dödsolycka.
– Vi har tyvärr bara väntat på att det skulle komma en allvarlig olycka, och så klart är det extra tragiskt att någon omkommer, säger han.
Varken elcykel eller moped
De senaste månaderna har antalet elsparkcyklar i storstäderna ökat rejält. Bara i Stockholm finns det ungefär 1 500 elsparkcyklar till uthyrning på stadens gator och i Malmö ungefär 700.
Problemet med fordonen är att det fortfarande är oklart hur de ska definieras, enligt Hans Cassepierre. Det är ingen elcykel, som får gå max 20 kilometer i timmen när den saknar pedaler och som omfattas av särskilda krav vad gäller bland annat bromsarna. Elsparkcykeln är heller ingen moped.
– Vi är av uppfattningen att det är ett fordon som inte ska vara i trafiken. Det här är något annat. Om de ska användas måste de uppfylla kraven för eldriven cykel, och om de inte gör det är det ett fordon som inte får användas i trafiken.
Få förare använder hjälm
Han hävdar att många elsparkcyklar i praktiken går snabbare än det som är beskrivet, vilket kan orsaka olyckor. Dessutom är det få förare som har hjälm.
Nu är det upp till polisen att bedöma om det ska vara fortsatt tillåtet att köra elsparkcykel, förklarar utredaren på Transportstyrelsen.
– Men det är företagen som ställer ut dem som måste ta sitt ansvar. Antingen ser de till att de uppfyller kraven för eldriven cykel, eller så tar de sina elsparkcyklar ur trafik.
Företaget uttrycker sorg
Företaget vars fordon var inblandat i dödsolyckan meddelar att man samarbetar med polisen för att skapa sig en bild av händelsen.
”Vi beklagar det inträffade, våra tankar går till familj och anhöriga”, skriver företaget i ett pressmeddelande och understryker att trafiksäkerheten är en viktig fråga.
De eldrivna sparkcyklarna placerades ut i Helsingborg endast ett dygn innan dödsolyckan skedde. Oscar Grönvall, trafikchef på stadsbyggnadsförvaltningen, säger nu till SVT Nyheter Helsingborg att företaget, till följd av dödsolyckan, kommer att begränsa möjligheten för folk att använda fordonen på kvällstid.
– Det stämmer att de kommer samlas in tidigare, när vet jag inte, säger han till kanalen.
Fakta

Så säger lagen om elsparkcyklar

Förutom den traditionella cykeln finns det i dag tre fordon som också räknas som cyklar, och för dem gäller olika lagar och regler.

Elsparkcyklar definieras som elfordon utan trampor. Maxhastigheten är 20 kilometer i timmen med max 250 watt, att jämföra med elfordon med trampor som tillåts gå upp till 25 kilometer i timmen. Den tredje kategorin är elfordon utan trampor som är avsedda för personer med fysisk funktionsnedsättning.

En cykel som avviker från dessa krav kommer inte längre att anses vara en cykel.

Man får lov att köra elsparkcykel på trottoaren, men bara i gångfart, det vill säga 6–7 kilometer i timmen.

Källa: Transportstyrelsen

Gå till toppen