Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Marika Rasmusson: ”Tålamod är bra, men kloka lösningar är ännu bättre”

Arkivbild.Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT
De senaste åren har Ramadan blivit synligare. I yrket träffar jag människor som fastar i linje med sin tro. Det är människor som jag respekterar och alla har rätt att utöva sin religion. Ramadan är en av Islams fem grundpelare och syftet är att reflektera och att pröva sitt tålamod. Men även omgivningens tålamod prövas eftersom det på sina håll får konsekvenser. Det är framförallt lärare och arbetsgivare som märker av det. Uttalat eller inte, eftersom det är ett känsligt ämne.
Under hela Ramadan gäller avhållsamhet, mat och dryck är inte tillåtet från gryning till solnedgång. Små barn, gamla och/eller sjuka personer samt gravida och ammande kvinnor är undantagna. För alla övriga gäller regeln och samtidigt ska livet pågå som vanligt med skola och arbete. Fastan passerar dock inte obemärkt förbi när den inträffar under sommaren. I detta land med långa ljusa kvällar innebär det uppemot 18-19 timmar utan mat och dryck – varje dygn. Efter mörkrets inbrott ses familjer och vänner för att äta och dricka tillsammans. Vid 3-tiden på morgonen börjar sedan fastan igen.
Så vad händer? Jo, inlärningen påverkas. På dagarna är det inte ovanligt med elever som sover i skolbänkarna, det kan många lärare med mig vittna om. Naturligtvis blir det svårt att lära sig något. Men hur ska det hanteras? Vad är rimligt att göra och kräva? Ibland följer svimfärdiga skolelever lärarnas råd att dricka, ibland bryter de fastan efter några dagar. Det finns rektorer som gör överenskommelser med föräldrar och då fastar barnen kanske bara på eftermiddagarna. Alla gör olika och tydliga riktlinjer eller ens allmänna resonemang lyser starkt med sin frånvaro. Diskuteras det ens ute på skolorna? Finns några konstruktiva lösningar?
En expert i islamologi kanske vet. Jag ringer Anders Ackfeldt som är forskare vid Centrum för Mellanösternstudier vid Lunds Universitet. Han säger är att det inte finns några svar. I alla fall inga tydliga svar på hur religionsfrihet kan möta kraven i skola och näringsliv på ett smidigt sätt. “Sådan praxis saknas och på så sätt är islam en fascinerande religion. Alla gör olika och tar beslut utifrån sina egna förhållningssätt. Men det är en komplicerad fråga som är värd att belysa.”
I Sverige blir fastan några timmar längre varje dygn än i Mellanöstern. Det finns dem som rättar sig efter Mekkatid, men för andra får solen som den visar sig här styra. På tisdag eller onsdag, beroende på hur månen syns, är Ramadan slut för denna gång. Som lärare kan en känna viss lättnad över det. Men innan det är dags för nästa finns det anledning att försöka komma överens om allmänna dispenser eller andra praktiska jämkningar så att alla skolelever får möjlighet att ta till sig nya kunskaper även under Ramadan.
Tålamod är bra, men kloka lösningar är ännu bättre.
Gå till toppen