Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Vinstras för flyget – men inte av flygskam

Flygbranschen drar ner vinstprognosen för 2019 med flera miljarder dollar. Men inte på grund av minskat resande. – Tyvärr har det ingenting med klimatfrågan eller ”flygskammen” att göra, säger flygexperten Jan Ohlsson.

Flygbranschen skruvar ner sin vinstprognos. Arkivbild.Bild: Johan Nilsson/TT
Flygbranschen drar ner vinstprognosen för 2019 på grund av oro för utbredda handelskonflikter och högre oljepris. Branschen förväntas göra en vinst på 28 miljarder dollar, 21 procent lägre jämfört med hur prognosen för detta år såg ut i fjol. Det meddelar branschorganisationen IATA, som representerar omkring 290 flygbolag.
– Bolagen kommer fortfarande gå med vinst, men det finns inga snabba pengar att tjäna, säger IATA:s generaldirektör Alexandre de Juniac under organisationens årsmöte i Seoul enligt Reuters.
Flygbolagens ökade pessimism följer en global trend. Nu senast har aktiemarknader vänt ner efter USA:s presidents hot om importtullar även på mexikanska varor.
I Sverige har uttryck som ”flygskam”, ”klimatångest” och ”tågskryta” myntats på senare tid. Samtidigt pratas det om Gretaeffekten – den numera världskände miljökämpen Greta Thunberg tar alltid tåget i stället för flyget – men utanför landets gränser ser det annorlunda ut, enligt Jan Ohlsson.
– Globalt sett ökar flygresandet, och så kommer det fortsätta i årtionden framöver. I Norge, för att ta ett närliggande exempel, ökar inrikesflyget, säger han.
Swedavia, som driver Sveriges största flygplatser, hade två procent färre landningar förra året mot året innan, och mellan januari och april i år minskade flygresorna med fem procent. Samtidigt ökade resor med tågbolaget SJ åtta procent under årets första kvartal, enligt SJ:s egen rapport.
– I Sverige finns både ett starkt miljömedvetande och alternativa resvägar. Men tittar man globalt finns det stora delar av världen som inte har en välutbyggd järnväg och ö-nationer där flyget är enda alternativet, säger Jan Ohlsson och tillägger:
– Flygbranschen kommer att ha tre, fyra svåra år framför sig, och det skulle inte förvåna mig om någon av de stora aktörerna går omkull. Men det har tyvärr inte med Gretaeffekten att göra, utan handlar om att det är svårt att få ekonomin att gå ihop med högre oljepriser och handelskonflikter.
Fakta

Svenskarnas flygresor

Antalet passagerare som flög från Swedavias flygplatser under 2018 samt den procentuella skillnaden mot föregående år:

Inrikes: 13 541 673 (-3%)

Europa: 25 781 994 (+1%)

Övriga världen: 2 693 661 (+9%)

Totalt: 42 017 328 (0%)

Globalt sett räknar branschorganisationen IATA, som representerar omkring 290 flygbolag, med att antalet passagerare som flyger kommer att öka från 4,4 miljarder 2018 till 4,6 miljarder 2019.

Källa: Swedavia, IATA

Gå till toppen