Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Risk för felaktiga delar i Boeing 737 Max

På bilden syns en Boeing 737 Max 8 under en testflygning. Bilden är från den 8 maj i år.Bild: Ted S Warren/AP/TT
Exemplar av den olycksdrabbade flygplansmodellen Boeing 737 Max kan innehålla felaktiga vingklaffar som måste bytas ut, uppger USA:s luftfartsmyndighet FAA. Samma risk finns för flygplan av modellen 737 NG, enligt FAA.
De felaktiga komponenterna har producerats av en underleverantör. Felen är inte så pass allvarliga att de kan leda till att flygplanet störtar, men kan däremot orsaka skada på flygplanskroppen under flygning. Vingklaffar fälls ut ur vingarna för att ge flygplanet större lyftkraft vid start och landning.
FAA har hittills inte meddelat ett datum för när Boeing 737 Max och NG återigen får trafikera amerikanskt luftrum. Källor uppgav nyligen att FAA kan komma att godkänna flygplanen inom en månad.
I mitten av maj berättade Boeing att utvecklingen av en mjukvaruuppdatering för 737 Max 8 är klar.
Två 737 Max 8-plan var på kort tid var inblandade i två flygkrascher där sammanlagt nästan 350 personer omkom.
Gå till toppen