Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Ingrid Runsten: "Varför känna bilskam om det inte finns alternativ?"

Skånetrafiken måste bli smartare.Bild: Bengt Arvidson
Om drygt en vecka tar Helsingborgsexpressen sin första tur. Från Norr till Söder genom centrum med elbuss i delvis egna körfält. Ett steg framåt för kollektivtrafiken, lite lättare att som stadsbo välja bort bilen.
Den resvaneundersökning som Region Skåne nyligen presenterade visar att antalet bilresor per person minskar i Skåne. Jämfört med den förra undersökningen 2013 har resorna med bil minskat från 57 till 53 procent av det totala antalet resor. Kollektivtrafiken har ökat från 15 till 20 procent. Det går åt rätt håll, men det går trots allt ganska trögt.
Ändå konstaterar Region Skåne glatt i samband med undersökningen att ”allt fler skåningar lämnar bilen hemma”. Målet är att 2030 ska bilresandet vara nere i drygt 40 procent av alla resor.
Ganska blygsamt kan man tycka. Speciellt i relation till att inrikes transporter svarar för nästan en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser.
Kollektivtrafiken byggs framför allt ut i städerna och mellan städerna. Men på den skånska landsbygden bor de som måste ta bilen till jobbet. Och som därför behöver alternativ. Där finns människor som verkligen vill låta bilen stå, men inte kan för att det saknas en tågstation, en busshållplats eller en cykelväg.
Här är några nordvästskånska exempel:
Byalaget i Höja, cirka en halvmil utanför Ängelholm, har länge kämpat för en bussförbindelse till stan. De har försökt påverka politiker och tjänstemän i kommun och region.
I Vegeholm, söder om Ängelholm, har det under många år funnits önskemål om en Pågatågstation. I Tånga med omnejd önskar sig byborna en cykelväg och en tunnel under länsväg 112. Då kan de nå busshållplatsen på linjen Höganäs-Ängelholm.
När Helsingborgs Dagblad träffade boende i Helsingborgs byar stod just fler cykelvägar högt på önskelistan. Runt om i Skåne finns så klart många fler rimliga önskemål om tågtrafik, bussförbindelser och cykelvägar.
På Aktuella frågor (15/5) beskriver Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken, hur resandet med kollektivtrafiken ökat kraftigt de första månaderna i år. Totalt med 1,8 miljoner resor. Han tror att ”Skåne kan vara på väg in i en ny era där bilen inte längre är norm” och undrar om bilskam ska följa på flygskam.
Men varför känna bilskam om det inte finns några alternativ? Här, som på alla andra områden, måste det bli lättare att göra bättre klimatval och omställningen måste gå snabbare. Det är också en rättvisefråga. Det är inte bara stadsborna som ska slippa bilberoende. Bensin ska beskattas högt, men då krävs det alternativ. Och det är inte rätt signal att spara in på busslinjer och bussturer, som Skånetrafiken faktiskt gör samtidigt som det satsa på andra håll.
Kanske har något verkligen hänt de första månaderna i år och kanske skåningarna efterfrågar kollektivtrafik som aldrig förr och mer och mer. Då måste också Skånetrafiken växla upp. Är det för få passagerare på vissa tider och linjer för en hel buss så hitta smartare lösningar. Lägg pussel med kommunerna och Trafikverket.
Gå till toppen