Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Läsartext: I stället för grupparbeten – en kurs som lär ut hur man samarbetar

Grupparbeten används som pedagogisk miljö från förskolan hela vägen upp på universiteten. Det tycker Rebecca Watts inte om.Bild: Moa Dahlin
Jag. Avskyr. Grupparbeten. Det är sällan det fungerar som det ska och någon får ofta åka snålskjuts på någon annans bekostnad. Konflikträdda som vi är köper vi hellre orättvisan ibland än att ta fighten. När jag nu går på universitet hade jag hoppats att slippa grupparbeten men icke. Jag förstår att grupparbeten fyller funktioner, men jag upplever en stor orättvisa då det finns många studenter som inte förstår vad samarbete går ut på varken termin ett och fem. Det hade varit passande med en kurs som behandlar detta kontinuerligt på alla program, eventuellt arbetsplatser också för att arbetsklimatet ska bli trevligt och rättvist. Kursen hade kunnat lära ut vilka förutsättningar som är nödvändiga för att grupper ska ha bra dynamik och undvika risken att enstaka medlemmar eller kollegor tar på sig allt ansvar. Det hade underlättat för oss som råkar ta på oss mer än vad vi klarar för att människor inte kan arbeta självständigt eller ta varken ansvar eller ledningen när det behövs. Även en individuell bedömning på delar en själv arbetat med och förmåga att ta ansvar och prestera hade varit rimligt.
Drivkraften och passionen till att studera eller arbeta är nödvändig för att klara påfrestningar och stressiga perioder i livet. Men det är ömtåligt och en dålig gruppsammansättning kan få en att tappa fästet om varför en överhuvudtaget studerar eller arbetar och ifrågasätta meningen med allt annat utanför skolan och arbetet dessutom. Balans och rättvisa arbetsvillkor är nyckelbegreppen för att ta sig an det roliga och det svåra.
Samarbete är grunden för att driva utvecklingen framåt i samhället i alla tänkbara sammanhang och allra minst sagt för en själv som individ. Men för att grupper ska fungera krävs det att varje person är närvarande i gruppen, kan arbeta självständigt, kommer med förslag och ger respons, bekräftar, uppmuntrar och känner in vad andra är kapabla till och vad en själv sitter på för resurser. Det är också viktigt att sänka garden och våga bjuda till för att avväpna sig som ett hot och vara en jämlik. Markera att vi är lika mycket värda, här på samma villkor och med samma mål. Det betyder inte att vi behöver vara bästa kompisar men tillräckligt kompisar för att göra ett gott arbete. Och det är viktigt att skilja på vän och arbetskamrat. Det är två vitt skilda saker, att vara vän med någon kräver inte ett professionellt förhållningssätt. Det bara är.
Den kanske viktigaste förutsättningen för ett lyckat grupparbete är att komma till gruppen med en positiv energi. Att tro och hoppas fastän allt är kört och oddsen är emot en kan göra det omöjliga - helt plötsligt -möjligt. Positiva människor ser inte hinder som begränsningar, snarare lärdomar som ger kunskaper och mer krut än framgångar. En annan viktig beståndsdel i en grupp är arbetsmoral, att varje person är villig att investera tid och engagemang i arbetet. Slutligen är nyfikenhet på gruppmedlemmarna också en viktig aspekt. Vi fungerar olika och det vi inte är bra på ska vi heller inte ägna oss åt, våra talanger och begränsningar ska komplettera varandra

Rebecca Watts

Gå till toppen