Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Skarp kritik för långsam handläggning

Justitieombudsmannen (JO) är mycket kritisk mot länsstyrelsen i Skåne län. Länsstyrelsen tar alldeles för lång tid på sig att handlägga ärenden om jordbruksstöd.

Justitieombudsmannen är mycket kritisk mot länsstyrelsen i Skåne län. Arkivbild.Bild: Johan Nilsson / TT
Det var en person som ansökt om stöd 2015 som JO-anmälde länsstyrelsen när han mer än tre år senare inte fått något beslut ännu.
I sitt svar till JO förklarade länsstyrelsen att myndigheten bedömt att ansökan skulle avslås, men att det it-stöd som behövs för att fatta avslagsbeslut inte finns på länsstyrelsen. Ansökan blev då lagd åt sidan i väntan på att Jordbruksverket skulle komma med ett it-stöd. Något som också skett med mängder av andra ansökningar.
Det svaret accepterar inte JO som bland annat skriver i sitt beslut:
”Att länsstyrelsen under flera års tid har underlåtit att fatta beslut i ärenden som har varit klara för avgörande vittnar om en förvånansvärt nonchalant inställning till grundläggande förvaltningsrättsliga regler”.
Länsstyrelsen beklagar, i ett pressmeddelande, att handläggningstiderna blivit så långa. Myndigheten skriver att man tillsammans med övriga länsstyrelser i landet, i samråd med Jordbruksverket, beslutat att prioritera utbetalningsärenden. Och det har drabbat de ärenden som väntar på beslut om avslag eller avvisning.
Gå till toppen