Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Läsartext: Gör minnesträning till ett skolämne – då förbättras elevernas resultat

Att lägga till ämnet minnesträning i skolorna skulle snarare förkorta än förlänga skoldagen för eleverna, menar Aiham Al-Sharify.Bild: FREDRIK SANDBERG / TT
Olyckligtvis lever vi ett samhälle där fler ungdomar lämnar grundskolan utan gymnasiebehörigheter samtidigt som skolresultaten har sjunkit till följd av det svårhanterliga skolsystemet. Det är dags att införa minnesträning och förbättra de svenska skolorna.
Minnesträning är ett ämne som tråkigt nog inte har nämnts i vårt samhälle förrän svenska minnesgenier började visa sin kompetens och förmåga.
Att Jonas von Essen kunde memorera 50 000 decimaler av Pi trots att han en gång i tiden hade ett dåligt minne är chockerande och förbryllande för många. Enligt von Essen är det fullt möjligt att memorera nästan vad som helst så länge man är beredd att lägga ner den tid och kraft som behövs.
Vi bör därför ta del av kompetens om olika minnesstrategier så att skolelever ska kunna memorera fakta snabbare samtidigt som informationen hamnar i långtidsminnet. Vi måste dra lärdom av minnesmästarens kunskap och erfarenheter och dela det med samhällets pelare så att framtiden ljusnar, kanske för evigt.
Vårt samhälle måste utnyttja alla verktyg som finns för att underlätta skolgången och därför är det nödvändigt att minnesträning blir ett skolämne.
Att införa detta ämne skulle revolutionera elevernas inställning till skolan eftersom nackdelarna inte är en smula jämfört med fördelarna. Genom att införa minnesträning som ämne kan jag säkerställa att elevernas välmående kommer att förbättras eftersom stressen som alla elever drabbas av till följd av skolarbeten och prov kommer att minskas dramatiskt. Inte nog med det: skolresultaten kommer att förbättras samtidigt som eleverna kommer att ha fritid och tid för egen utveckling.
Att skolverket vill att eleverna ska ta till sig och lagra en massa fakta och information trots att de aldrig någonsin har erbjudit eleverna en enda timme om hur de ska memorera är ren okunskap i mina ögon.
Jag vet att många tycker att skoldagarna redan är långa och att införa ytterligare ett undervisningsämne i skolan innebär att dagarna blir ännu längre, men så är inte fallet. Att införa minnesträning innebär att eleverna kommer att lära sig snabbare och effektivare vilket kommer att minska den behövda tiden för de resterande ämnena. Därför vågar jag till och med hävda att skoldagarna kommer att bli kortare om ämnet införs i skolorna.
Jag hoppas verkligen att minnesträning införs i skolorna. Det är dags att införa minnesträningen eftersom den har oändliga fördelar som gynnar eleverna i olika aspekter av livet, inte minst skolan.

Aiham Al-Sharify

Aiham al-Sharify.Bild: Privat
Aiham al-Sharify är 17 år och studerar för närvarande naturvetenskapsprogrammet på en gymnasieskola i Malmö samt försäljning på Cardone University. Han brinner för entreprenörskap och kunskap.
Läs också Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen