Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Nu invigs Kulturens Katja of Sweden-utställning

Hon var en pionjär som banade väg för kvinnor, både med sin design och sitt sätt att bygga en yrkeskarriär.
Nu presenterar Kulturen sin stora Katja of Sweden-utställning.
Kläder och andra designföremål ur kläddesignerns produktion samsas med hennes egna uttalanden och filmade intervjuer med andra designkännare.

Utställningsbesökarna ska duschas med färg och form.Bild: Ingemar D Kristiansen
– Katja of Sweden var Sveriges första internationellt kända modedesigner, betonar Anna Sanfridsson, en av utställningsproducenterna och textilkonservator.
Dessutom slog hon igenom i en helt mansdominerad bransch och på en ny marknad, USA. Och snart, 1949, började varuhuset Lord & Taylor på 5th Avenue att sälja hennes design. Hon blev ”Katja of Sweden”.
– Efter utbildningarna på Konstfack och Beckmans i Stockholm hade Katja inte valt Paris, vilket hade varit naturligt. Nej, för där fanns new look-idealet, med korsetterna och de smala kjolarna, berättar utställningsproducenten Charlotte Åkerman, avdelningschef på Kulturen.
Katja, eller Karin Hallberg som tösen från skånska Ekeby egentligen hette, hade nämligen en gång hamnat i en bekväm Bruno Mattsson-fåtölj, klädd i en snäv kjol, och sedan haft problem med att komma upp.
– Hon fick en aha-upplevelse: ”Det här är inte klokt, miljön är modern och designad, men kläderna hänger inte med. Jag vill göra kläder som passar här och är bekväma.”
Kvinnokroppen skulle frigöras, höga obekväma klackar skulle ersättas med låga, det var dags för bekväma trikåkläder och att kasta behån och korsetten.
Utställningsproducenterna Anna Sanfridsson och Charlotte Åkerman i det kulörta 60-talsdiscoljus som skiner över en del av utställningen.Bild: Ingemar D Kristiansen
Anna Sanfridsson påpekar att Katja var en modig kvinna som vågade gå sin egen väg och utmana tidens snäva (i flera betydelser) kvinnoideal.
– Hon känns väldigt aktuell idag, inte minst i #metoo-tider. Kläderna med sina färger, former och mönster skulle platsa i vilken affär som helst nu. Och de skulle vara de fräckaste kläderna dessutom!
Som man brukar säga: Bakom varje framgångsrik kvinna står en man. Katjas man, filmskaparen Rod Geiger, betydde en hel del för framgångarna, påpekar Charlotte Åkerman. Han var skicklig på PR och marknadsföring och visste som amerikan vad som skulle kunna sälja i USA.
Charlotte Åkerman vid en av montrarna.Bild: Ingemar D Kristiansen
Katja of Sweden var mycket förtjust i Kulturen. Hon hämtade mycket av inspirationen till sin design här och när hon avled 2017 hade hon donerat sin kvarvarande produktion hit, verk som nu ställs ut. Utställningsproducenterna bedömer att detta är det museum som sitter på flest Katja-plagg.
Utställningen är fördelad på flera rum. I ett är tanken att besökarna ska bli färg- och formduschade utan så många ord. På ett annat ställe kan man följa Katjas tidslinje och i Lundarummet finns tryckta citat av modeikonen själv, till exempel ”Jag stred för det naturliga”. Här visas också filmade intervjuer, där en rad designkännare talar om hennes och hennes verk.
Denna lördag klockan 13 invigs utställningen. Bland andra ska modedesignern Lotta Stensson, barnbarn till Katja, tala och det ceremoniella bandet klipps av hennes söner Chris Geiger och Anders Stensson.
En mycket symbolisk bild från utställningen, signerad Lennart Nilsson: Katja of Sweden och hennes modell i ett hav av kostymer.Bild: Lennart Nilsson
Gå till toppen