Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Detta är skälet till att vi behöver scenkonst med stolta hbtq-perspektiv

Malena Forsare har besökt hbtq-festivalen ”Stolt scenkonst” i Malmö och berörs särskilt av Malin Hellkvist Selléns solo ”Rosa löften”.

Apollo de Azizi.Bild: Hugo Thambert
”Jävla äckel. Bög-äckel”. I skådespelaren och dansaren Fredrik Apollo Asplunds berättelse om uppväxtåren i Värmland sticker skoltidens glåpord ut som verbala blåmärken. När han under den gångna helgen besökte tredje skånska upplagan av hbtq-festivalen ”Stolt scenkonst”, återberättas resan från hembygden till Svenska balettskolan, vidare till klubblivet i New York och Damaskus queera subkultur. Skildringen av ett 46-årigt liv rusar fram och de svidande kommentarerna glider förbi: mest handlar det om en ung människas ivriga sökande efter sin genusidentitet. Om en kropp som anar andra sätt att röra sig i horisonten bortom grantopparna.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen