Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Detta är skälet till att vi behöver scenkonst med stolta hbtq-perspektiv

Malena Forsare har besökt hbtq-festivalen ”Stolt scenkonst” i Malmö och berörs särskilt av Malin Hellkvist Selléns solo ”Rosa löften”.

Apollo de Azizi.Bild: Hugo Thambert
”Jävla äckel. Bög-äckel”. I skådespelaren och dansaren Fredrik Apollo Asplunds berättelse om uppväxtåren i Värmland sticker skoltidens glåpord ut som verbala blåmärken. När han under den gångna helgen besökte tredje skånska upplagan av hbtq-festivalen ”Stolt scenkonst”, återberättas resan från hembygden till Svenska balettskolan, vidare till klubblivet i New York och Damaskus queera subkultur. Skildringen av ett 46-årigt liv rusar fram och de svidande kommentarerna glider förbi: mest handlar det om en ung människas ivriga sökande efter sin genusidentitet. Om en kropp som anar andra sätt att röra sig i horisonten bortom grantopparna.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen