Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Läsartext: Vad spelar mitt tågåkande för roll om flyget till Arlanda ändå ska dubblas?

Markus Thornell hade gärna sett höjda skatter för flyget.Bild: Stina Stjernkvist/TT
Har du flygskam? Inte? Det borde du ha. En persons flygresas utsläpp till Thailand motsvarar en tvåbarnsfamiljs hela elförbrukning under 2,5 år om de bor i lägenhet. Eftersom det inte snackas om annat är vi alla medvetna om detta. Skamsna försöker vi ta mer och mer personligt ansvar över våra transportmedel. Trots att det både är dyrare och jobbigare har jag och familjen valt att i år semestra i Europa med tåg. Jag ser verkligen inte fram emot de fyra tidspressade tågbytena (med tre olika tågbolag) innan vi kommit fram till Paris. Jag ser inte heller fram emot tolv timmar i en skumpande nattbuss från Amsterdam. Det gör jag verkligen inte. Men samtidigt måste vi som privatpersoner göra något, eller hur? Om inte annat ger det mig några PK-poäng som jag stolt kan visa upp för mina vänner och kollegor. Kolla här, vad duktiga vi är!
Apropå PK. Borde inte en korrekt politiker förväntas kunna hjälpa till med regelverk här så att man inte bara blir beroende av frivilliga, miljömedvetna personer. Om inte företag och resten av världen drar ner på flygandet så hjälper mitt bussåkande föga. Min skamsenhet har bytts mot en känsla av orättvisa!
Jag blev mycket upprörd när jag förra veckan förstod att flyget i dag helt slipper att betala skatt på både bränsle och utsläpp. Om en flygresa till Thailand skulle beskattas som andra transportmedel skulle den vara över 8 000 kronor dyrare. På frågan, från reportern från SVT, varför man inte kan börja beskatta flyget som andra transportmedel svarar infrastrukturminister Tomas Eneroth: ”Jag tror inte det är möjligt, det skulle få för stora effekter”. Man baxnar. Är det inte just de stora effekterna vi behöver nu? Ännu mer förvånande är det när man ser regeringens mål på att utöka kapaciteten för flygandet i Sverige totalt. Inte minska. Målet är att nästan fördubbla antalet resenärer från Arlanda på 20 år (från 26 miljoner till 40 miljoner per år). Så vad hjälper då mitt bussresande? Sveriges regering vill ju inte ens försöka hjälpa till i minskandet av flygandet. De vill öka det.
Medan klimatångesten kryper på oss vanliga människor som pliktskyldigt kämpar mot den globala uppvärmningen fortsätter de skamlösa att ta för sig i samhället på andras bekostnad. Egentligen inget nytt, bara så otroligt sorgligt.

Markus Thornell

Malmö
Gå till toppen