Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Ersättningsbussar fastnade i långa bilköer

Ilskan var stor bland hundratals tåg- och bussresenärer i måndags när de varken kunde åka tåg, buss eller bil mellan Malmö och Lund. Skånetrafiken har dock en förklaring till att de fick vänta.
– Vi hade elva ersättningsbussar i trafik. Men flera fastnade i bilköerna, säger Linda Westman, affärschef på Skånetrafiken.

De senaste veckorna har det varit flera tågstopp i Skåne.Bild: Johan Nilsson/TT
Hittills i år har tågtrafiken i Skåne varit relativt förskonad från allvarliga störningar. Men under de senaste veckorna har problemen tornat upp sig. Den 10 juni stoppades all tågtrafik till och från Malmö C efter en polisinsats. I förra veckan blev det tågstopp på sträckan Malmö-Lund efter en olycka i Åkarp.
Den här veckan har bekymren kommit slag i slag:
• Strax efter middagstid i måndags blev det tågstopp på sträckan Malmö-Lund sedan ett pågatåg kört på en man som genat över spåret i Burlöv.
• På eftermiddagen blev det tågstopp sedan Malmö central blivit utan ström.
• På kvällen körde all tågtrafik på ett enda spår mellan Malmö och Lund till följd av ett signalfel i Flackarp.
• På tisdagen körde Öresundstågen förbi tågstationen vid Kastrup på grund av en trilskande kontaktledning.
Enligt det avtal som Skånetrafiken har med pågatågsoperatören Arriva ska det finnas ersättningsbussar på plats i Malmö, Lund och Helsingborg senast tjugo minuter efter ett konstaterat tågstopp.
– Det fungerade alldeles utmärkt i samband med de tågstopp vi hade till följd av olyckorna i Åkarp och Burlöv, men det fungerade inte fullt lika bra när Malmö C blev strömlöst, säger Linda Westman.
Att ersättningsbussarna fallerade berodde bland annat på att det var trafikkaos också längs E22 mellan Malmö och Lund.
– Vi hade flera ersättningsbussar som fastnade på motorvägen. Några försökte komma fram längs Lundavägen, men förgäves. Måndagen var inte någon bra dag för vare sig tågtrafiken eller vägtrafiken, säger Linda Westman.
– Vi hade precis blåst av den ersättningstrafik som blev följden av olyckan i Burlöv när det kom larm om att Malmö C var strömlöst. Därför hade vi en väldigt liten startsträcka för de nya ersättningsbussarna. Men vad hjälper det när bussarna inte kommer fram längs motorvägen? säger hon.
Måndagens tågstopp vid Malmö C kom vid en olycklig tid, just när rusningstrafiken var som mest intensiv. Kontaktledningarna på centralen blev plötsligt utan ström.
Trafikverket fick en indikation klockan 16.35 på att en kontaktledning precis norr om Citytunneln inte längre var strömförande. Klockan 18.20 var felet åtgärdat – men då var också rusningstrafiken på väg att ta slut.
– Det gick väldigt fort när vi väl hittade felet, säger Göran Holmberg, verksamhetssamordnare på Trafikverket i Malmö.
Gå till toppen