Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Nu kan Köpenhamnsturister kliva in i berättelsen om den lilla sjöjungfrun

Spel, kultur och turism. Det är grunden för Malmöbaserade startupen Story Tourist. Tidigare har de lanserat en app som guidar turister runt Sherlock Holmes London. Nu lanserar de sitt andra äventyr – en vandring genom Köpenhamn i H.C. Andersen och den lilla sjöjungfruns fotspår.

Den nya appen låter användaren kliva in i berättelsen om ”den lille havfrue”. Vandringen startar på Kongens Nytorv och tar ungefär två timmar att genomföra.Bild: Story Tourist
Förra sommaren lanserade Story Tourist sin första app. Sherlock Holmes-älskande Londonturister kunde då vandra genom detektivens stad med en adaption av Sir Arthur Conan Doyles novell ”Den blå karbunkeln” i öronen.
Appen styrs av telefonens GPS-funktion på samma sätt som succéspelet Pokémon Go. På så sätt kan appen avgöra när en användare har nått en specifik plats och öppna den del av berättelsen som utspelar sig där. I appen kunde användarna ta del av både ljud- och bildmaterial kopplat till historien.
– Fiktionsturism innebär att man söker upp platserna där böcker, filmer eller andra berättelser utspelar sig. Det är ett växande fenomen i hela världen och vi ville vara del av det, förklarar Johanna Forsman, vd och medgrundare av Story Tourist.
Nu lanserar de sin andra app, den här gången med tydligare spelmoment. ”StoryTourist: Little Mermaid” innehåller betydligt mer interaktioner och pussel än den tidigare Sherlock Holmes-vandringen. Vandringen startar på Kongens Nytorv och tar ungefär två timmar att genomföra. På vägen till sjöjungfrustatyn på Langelinie dyker uppgifter upp som användaren måste lösa för att låsa upp fortsättningen.
– Vi befinner oss i korsningen mellan spel, kultur och turism. Det gäller att balansera de tre benen på ett roligt sätt, säger Johanna Forsman.
Den nya appen innehåller mer interaktioner och pussel än sin föregångare.Bild: Story Tourist
Nu är planen att uppdatera Sherlock Holmes-vandringen i London på ett liknande sätt. Dessutom jobbar de med en ny berättelse som än så länge är hemlig. Men precis som sina föregångare har berättelsen en tydlig geografisk koppling som lockar mycket turister.
Tidigare i år vann Story Tourist den svenska finalen i startuptävlingen Creative Business Cup. Den 1 och 2 juli tävlar de i den internationella finalen i Köpenhamn.
Vad gör Story Tourist om tre år?
– Då jobbar vi med bokförlag men också med film- och musikturism. Vi vill bli en plattform för alla sorters berättelser. Om tre år då har vi övergått mer till en distributionsmodell där vi samarbetar med förlag, filmbolag och musikbolag som vill göra fiktionsturism, säger Johanna Forsman.
Gå till toppen