Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Starka känslor i den varma vinden

Carla Pires gav Pildammarna maximalt uttrycksfull fadosång.

Med Carla Pires på scenen får man en konsert fylld av starka känslor.Bild: Patrick Persson

Carla Pires

KONSERT · FADO. Pildammsteatern, Malmö, 30/6

En dos portugisisk fado sitter sällan fel. Och en dag när klimatet i Malmö toppar Lissabons passar musiken bättre än nånsin. Särskilt om en artist av Carla Pires kaliber sjunger.
Carla Pires är en av årets tyngsta internationella gäster på Malmö sommarscen. Hon gör som flera andra av dagens stora fadosångerskor: håller ett stadigt tag i fado-rötterna (inte minst i sin stora förebild Amalia Rodrigues) samtidigt som hon experimenterar med nyare grepp, som att mixa fado med samba och tango.
Sångerskan känns ofta ganska mild och mjuk i tonen på sina album. I Pildammarna släppte hon fram en mörkare och mera kraftfull röst, men det finstämda och känsliga fick naturligtvis också vara med.
Denna traditionella portugisiska musik är ingenting om inte starka känslor. Carla Pires sjunger också som om hon har dem utanpå kroppen. Hon mejslar fram vartenda ord och sätter tryck på nästan varje stavelse. Det skulle kunna bli överdrivet intensivt, och ansträngande att lyssna, om nu inte allt gjordes med sådant flyt och elegans.
Carla Pires dramatiserar dessutom sångerna med hjälp av ansiktsuttryck, huvudrörelser och gester. Och tack vare hennes dramatiskt röda klänning som böljade omkring henne i den milda Öresundsvinden (eller kom den från Medelhavet och Atlanten?) förstärktes effekten ännu mer.
Bitvis sjöng Carla Pires sina egna tonsatta dikter och ett par gånger överväldigades hon då av sina egna känslor. Hon bad om ursäkt, men hennes tårar fick bara den stora publiken att applådera ännu starkare och varmare.
En stor och entusiastisk publik i Pildammsteatern njöt.Bild: Patrick Persson
Mycket på konserten plockades från Pires kommande album av traditionella fadosånger. Trion bakom henne har också den klassiska fadouppställningen: soloinstrumentet guitarra portugesa (en mandolinsläkting), spansk gitarr och kontrabas.
Bruno Mira, André Santos och João Novais är alla virtuoser och de följde och drev på lika perfekt samtrimmade hela vägen, i alla skiftningar i tempo och stämning, genom sorgsna smärtfyllda ballader och glatt durdansande sånger.
De tre är bland annat experter på att spela rasande snabbt och mjukt på samma gång. Och liksom Carla Pires serverar trion musik med en sällsynt läcker balans mellan tyngd och lätthet.
Gå till toppen