Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Sharon Van Etten agerade lika kraftfullt som magnifikt

Håkan Engström imponerades av hur hon lyckas höja rösten utan att tappa sig själv.

Sharon Van Etten.Bild: Peter Frennesson

Sharon Van Etten

KONSERT · ROCK. Avalon, Roskildefestivalen, 4/7.

Vad kan du göra när du redan etablerat dig som en plågad och nästan onödigt självbekännande singer-songwriter?
Du kan antagligen börja jobba på posten eller ta juridikexamen. Eller så kan du lära dig bemästra en synt, skriva nya låtar och i ett och samma andetag bejaka både triphopen och arenarockartisten i dig själv.
Sharon Van Etten valde det senare, vilket resulterat i vårens överraskande album ”Remind me tomorrow” och på torsdagen en show i Roskilde där musiken stundtals var lika kraftfull som magnifik. Basen mullrar, syntarna gräver i asfalten, gitarrerna skramlar och skär guld om vartannat, men framför allt briljerar sångerskan Van Etten – ofta i symbios med Heather Woods Brodericks.
Låtarna handlar om personligt ansvar, om den politiska verkligheten men framför allt om glädjen i att rocka och glädjen i att upptäcka hur rösten bär. Utöver nya låtar övertygar hon i folkrockiga ”One day” och i en väldigt fin ”All I can” som växer från en känslig viskning till ett rop.
Gå till toppen