Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Sharon Van Etten agerade lika kraftfullt som magnifikt

Håkan Engström imponerades av hur hon lyckas höja rösten utan att tappa sig själv.

Sharon Van Etten.Bild: Peter Frennesson

Sharon Van Etten

KONSERT · ROCK. Avalon, Roskildefestivalen, 4/7.

Vad kan du göra när du redan etablerat dig som en plågad och nästan onödigt självbekännande singer-songwriter?
Du kan antagligen börja jobba på posten eller ta juridikexamen. Eller så kan du lära dig bemästra en synt, skriva nya låtar och i ett och samma andetag bejaka både triphopen och arenarockartisten i dig själv.
Sharon Van Etten valde det senare, vilket resulterat i vårens överraskande album ”Remind me tomorrow” och på torsdagen en show i Roskilde där musiken stundtals var lika kraftfull som magnifik. Basen mullrar, syntarna gräver i asfalten, gitarrerna skramlar och skär guld om vartannat, men framför allt briljerar sångerskan Van Etten – ofta i symbios med Heather Woods Brodericks.
Låtarna handlar om personligt ansvar, om den politiska verkligheten men framför allt om glädjen i att rocka och glädjen i att upptäcka hur rösten bär. Utöver nya låtar övertygar hon i folkrockiga ”One day” och i en väldigt fin ”All I can” som växer från en känslig viskning till ett rop.
Gå till toppen