Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Stella Donnelly tar ingen skit

Med humor, kaxig attityd och klassiskt låtskrivarhantverk slog hon knock på Håkan Engström.

Stella Donnelly.Bild: Peter Frennesson

Stella Donnelly

KONSERT · POP. Gloria, Roskildefestivalen, 4/7.

Stella Donnelly från Australien är en karaktärsfull låtskrivare och underhållare som lärt sig ett och annat om karaktärsmord. Viktigast: utför dem med ett leende och en svidande vacker melodi. Exempelvis den hon glider igenom i ”U owe me”, en melodilinje som reser sig likt en elegant och mycket cool svan.
I denna tar hon heder och ära av sin förra chef, från tiden då hon knegade på en pub. Humor har hon också, liksom mod. I låten namndroppar hon en sunkig australisk lager, Victoria Bitter, men frågar publiken på denna Tuborgsponsrade festival om det inte finns skitöl i Danmark också. Till slut fastnar hon för att lägga in varumärket Slot, det rinner in i låten lätt som vatten.
Musiken är harmoniskt rik pop, med gott om mccartneyismer och ett och annat jazzackord. När bandet kommer in blir musiken mer explosiv, men inte nödvändigtvis mer dynamisk; hon reder sig på varje vis själv.
Vi får många skratt, men också mycket allvar. Starkast såtillvida är ”Boys will be boys”, en låt som släpptes strax innan metoo blev ett begrepp och som framför allt handlar om kvinnors olyckliga tendens att ta på sig skulden och skylla grabbarnas tillkortakommanden på gener och traditioner.. Den är en av få låtar där budskapet lägger sig i vägen för musikens kraft och frihet. Bättre var då ”Watching telly”, ett upprop för kvinnans rätt till sin kropp, skriven i Irland samma dag som folkomröstningen om abort ägde rum.
Gå till toppen