Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Efter katastroferna – Boeing tappar flygaffär

Efter flygkatastroferna i Indonesien och Etiopien hoppar det saudiarabiska lågprisflygbolaget Flyadeal av det planerade köpet av nya Boeing 737 Max 8-plan. I stället väljer bolaget plan från konkurrenten Airbus.

Flygplan av typen Boeing 737 Max 8-plan som står med flygförbud utanför flygplanstillverkarens anläggning i Seattle i USA. Arkivbild.Bild: Elaine Thompson/AP/TT
I oktober i fjol kraschade ett nästan nytt Boeing 737 Max 8 i Indonesien och i mars i år kom en ny katastrof med samma flygplanstyp, i Etiopien. Totalt 346 människor dödades och eftersom tekniska problem låg bakom har flygplanstypen fått globalt flygförbud för passagerartrafik. Förbudet har straffat Boeings marknadsvärde hårt.
I ett nytt slag klargör nu Flyadeal att ett planerat köp av Boeing 737 Max 8 för motsvarande drygt 55 miljarder kronor hävs. I stället ska bolaget använda 30 stycken Airbus A320 som beställts av ägarbolaget, statliga Saudiarabian Airlines.
”Den affären kommer att resultera i att Flyadeal kommer att ha en flotta som helt består av Airbus A320 i framtiden”, skriver bolaget i ett uttalande.
De nya planen ska börja levereras 2021.
– Vi förstår att Flyadeal inte kommer att slutföra sitt engagemang för 737 Max vid denna tidpunkt med tanke på flygbolagets krav på planering, säger en talesperson för Boeing.
Flera flygbolag har krävt kompensation av Boeing för flygplan som står på marken och skadestånden i spåren av olyckorna kommer att bli skyhöga.
Fakta

Boeing-olyckorna

Två Boeing-plan av samma modell, 737 Max 8 har på kort tid varit inblandade i två flygkrascher – sammantaget har nästan 350 människor omkommit.

Det som främst skiljer de stoppade Boeing-planen från andra flygplan är det digitaliserade nödsystem som planen är utrustade med, kallat Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS).

Amerikanska Boeing har bekräftat att ett fel i detta digitala nödsystem ligger bakom olyckorna.

Boeings flygplansmodell 737 Max 8 används för kort- och medeldistansflygningar. Modellen är en utveckling av världens vanligaste passagerarflygplan, 737, och anses vara världens mest tekniskt avancerade trafikflygplan.

Sedan lanseringen 2017 har över 5000 exemplar beställts och omkring 370 levererats världen över.

Gå till toppen