Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Kanalen gjorde Malmö till en öppen stad

För drygt tvåhundra år sedan genomfördes det största byggprojektet någonsin i Malmö. Efter ett regeringsbeslut 1805 påbörjades raseringen av det gamla försvarsverket som satt som en tvångsgördel.
Nya gator och torg växte fram och en ny kanal grävdes. Malmö blev en öppen stad.

"Malmö mot Norra eller Siösidan", från 1804 efter äldre förlagor, med hamnbryggor och fästningsverket, innan hamnen växte. Från vänster gamla Caroli kyrka, S:t Petri kyrka. Tunnelns och Rådhusets trappgavlar, strandporten, Jörgen Kocks hus och längst till höger Malmöhus. Tornet till vänster om Malmöhus hör till en felaktig förlaga. Bild ur boken "Minnenas Malmö", Sydsvenska Dagbladets årsbok 1974.Bild: Lavering av Mathias Flensburg
Många kanaler i världen är byggda för transporter. Malmös kanaler är undantaget. De byggdes för 200 år sedan i syfte att försköna och förbättra samhällshygienen.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen