Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Tobias Lindberg: Faktura som gjord för att lura.

Per Bolund.Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT
Den som vill göra rätt för sig har det inte alltid så lätt. Att vilja och kunna betala räkningar räcker inte längre. Numera krävs också förmågan att hålla koll på alltfler ställen.
Pappersposten, e-posten, e-fakturorna, digitala brevlådan, sms – översikten går lätt förlorad när fakturor levereras på en rad olika vis. Och för den som missat betalningen duger det inte att hänvisa till att den mejlade räkningen klassades som skräppost. Påminnelseavgifter, eller till och med inkassoskulder, riskerar att växa snabbt. Nordeas privatekonom Ingela Gabrielsson tror att oordningen är en av orsakerna till att folk kommer efter med räkningarna.
Bristerna är tydliga ur konsumentperspektiv. Privatpersoner borde rimligtvis kunna välja att få sina räkningar till ett ställe. Biträdande finansminister Per Bolund (MP) medger problemet i en TT-intervju, men menar att det rör sig om en övergångsfas:
"Jag är övertygad om att vi får rutiner i framtiden som underlättar."
Men borde inte han, som ansvarigt statsråd, försöka skynda på utvecklingen?
Oredan med räkningarna är "inte i första hand en lagstiftningsfråga", resonerar Bolund. Det kan han förstås ha rätt i – bäst vore om aktörerna i berörda branscher gick samman och enades om en rimligare modell. Fast till saken hör att det finns mycket pengar att tjäna på folks missade räkningar. Någon form av politiskt tryck – som hot om lagstiftning om röran fortsätter – vore därför befogat.
Naturligtvis är det mot fler digitala fakturor, med mindre behov av transporter och papper, som utvecklingen bör gå. Men när företag kan ta uppemot en femtiolapp för en pappersfaktura saknas det inte press på konsumenterna att överge fönsterkuvert. Bolund borde då också pressa företagen att göra alternativen konsumentvänligare.
Gå till toppen