Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Aster: ”Jag kanske går i psykoanalys senare”

Festligheterna i ”Midsommar” slutar med ritualmord och människooffer i Hälsingland. Regissören Ari Aster berättar om hur ett brustet förhållande inspirerade till hans nya skräckfilm.

Regissören Ari Aster gjorde succé med skräckfilmen "Hereditary" (2018). Nu är han aktuell med "Midsommar". Arkivbild.Bild: Willy Sanjuan/AP
– Jag skriver ofta från en väldigt personlig plats, men med det här projektet såg jag ett sätt att gifta det manus jag försökte skriva för en ”göra slut-film” med strukturen från en folksägen-skräck, säger Ari Aster.
Han gjorde ett bejublat genombrott sommaren 2018 med den ockulta arthouse-skräckfilmen ”Hereditary”. Men Aster hann inte njuta av framgången då han redan höll på att spela in sin uppföljare: ”Midsommar”, där ett gäng amerikaner reser till ett slutet samhälle i Hälsingland för att fira en traditionell midsommar.
I centrum för berättelsen står Dani (spelad av Florence Pugh) som förlorar sin syster och sina föräldrar på ett våldsamt sätt i början av filmen. Hennes pojkvän Christian (Jack Reynor) är på väg att göra slut, men Danis trauma har gett honom dåligt samvete och han bjuder i stället med henne på resan till Sverige. Den lilla byn ”Hårga” badar i midnattssol och amerikanerna, som delvis består av doktorander i antropologi, blir tidigt vittnen till en riktig ättestupa. Två av byns äldsta medlemmar kastar sig ut för ett stup för att frivilligt avsluta livet. Snart eskalerar festligheterna med hallucinogener och människooffer i ockulta ritualer.
– I många skräckfilmer tänker man ”varför sticker de inte bara därifrån?” men här fanns det en galghumor kring det faktum att ju värre saker blir, desto mer upphetsade blir de här doktorand-antropologerna över sin tes. De ser det genom en särskild lins som gör varje ny, fruktansvärd händelse till någonting spännande, i motsats till skrämmande, säger Ari Aster.
TT: Har du försökt att analysera dig själv, och varför du gjorde en koppling mellan ett brustet förhållande och hedniska ritualer med människooffer?
– Kanske kommer jag att gå i psykoanalys senare för att ta reda på vad allt det här betyder. När jag skrev manuset höll jag på att göra slut, vilket var väldigt, väldigt jobbigt. När jag skriver mig igenom en kris försöker jag mer fokusera på ”detet” och göra det på instinkt.
Det svenska produktionsbolaget B-Reel kontaktade Aster innan ”Hereditary” ens haft premiär och ville att han skulle skriva en skräckfilm om amerikanska turister i Sverige. Aster som aldrig gjort ett beställningsjobb var tveksam, men fick stor frihet och stor hjälp av det svenska teamet. De agerade konsulter i nordisk mytologi och hjälpte till att bygga upp ”Hårga”-byn med tillhörande runor och midsommarstång på den ungerska landsbygden där filmen spelades in.
Ari Aster gjorde djup research kring både svenska och andra europeiska folksägner och säger att filmen nästan ”skrev sig själv” när han väl hade konceptet. ”Midsommar” gör också subtila referenser till en ökad främlingsfientlighet. En banderoll med texten ”stoppa massinvandringen” svischar förbi, och det lilla ”Hårga”-samhällets hårda tro på sina ”svenska traditioner” kan tolkas som ett annat sätt att hylla blod och jord.
– Det finns fula saker i Sveriges historia och jag tror att landet upplever ekon av det nu politiskt. Jag vill inte vara för explicit men jag tror att du förstår vad jag menar. Det är inte exklusivt för Sverige, utan händer både i Europa och i USA och det är något som inte verkar gå att utrota. I det här fallet pekar jag inte ett finger på Sverige utan på något som verkar vara genomgripande över hela världen. Andra världskriget var inte ens hundra år sen, men det verkar inte som att vi lärt oss läxan efter det.
Fakta

Ari Aster

Yrke: Regissör, manusförfattare

Ålder: 32

Hemort: New York

Slog igenom med skräckfilmen "Hereditary" (2018)

Fakta

Ari Aster om...

...Varför "Midsommar" inte är en traditionell skräckfilm:

– Jag ser den mer som en makaber saga. Filmen jobbar inte så mycket med skräck som med en särskild sorts fruktan. Alla som har koll på genren "folksägenskräck" vet ungefär vart filmen är på väg. Tricket är att lista ut "hur kommer vi till den destinationen på ett sätt som känns oundvikligt men också känslomässigt överraskande?".

...sitt nästa projekt:

– Just nu försöker jag bestämma om jag ska göra en mardrömskomedi eller ett familjemelodrama.

...sina svenska influenser:

– Jag har alltid varit inspirerad av regissörer som Ingmar Bergman, Jan Troell och Roy Andersson, säger Ari Aster.

Gå till toppen