Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Så fuskar utländska lastbilar när de dröjer kvar i Sverige

Östeuropeiska långtradarchaufförer bryter systematiskt mot EU:s cabotageregler genom att ständigt köra svenska inrikestransporter. Nu förbereder logistikforskaren Henrik Sternberg en ny stor kartläggning av den olagliga lastbilstrafiken, byggd på tusentals observationer från svenska yrkesförare och andra trafikanter.

Kartan visar hur en bulgarisk långtradare under några veckor gjort flera långkörningar i Sverige – trots att EU:s cabotageregler säger att lastbilen får ta upp returgods på högst tre inrikeskörningar.Bild: Cabotagestudien
För några år sedan arbetade Henrik Sternberg som logistikforskare vid Lunds universitets campus i Helsingborg. Under 2013 och 2015 genomförde han två uppmärksammade cabotagestudier.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen