Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Planet fick grönt ljus för tre veckor sedan

Sju män och två kvinnor befann sig ombord på flygplanet som störtade i Umeå. Det står klart att planet gick i delar redan innan det slog i marken. För bara några veckor sedan genomgick det kontroller och ansågs vara flygdugligt.

Resterna av flygplanet på Storsandskär dagen efter flygolyckan där nio personer omkom.Bild: Erik Abel/TT
Arbetet med att identifiera de åtta fallskärmshoppare och den pilot som omkom i kraschen pågår fortfarande, men enligt passagerarlistan hade sju män och två kvinnor gått ombord på planet.
Målet är att deras identiteter ska slås fast innan veckan är slut, säger Björn Bäckström vid Rättsmedicinalverket vid en presskonferens.
I övrigt betonar myndigheterna att utredningen av olyckan kommer att ta tid och att man inte kommer att delta i spekulationer eller lägga fram hypoteser.
– Vad vi kan säga så här långt med utgångspunkt i filmer, i vrakdelar som vi studerat och deras placering i terrängen kan vi dra slutsatsen att delar av flygplanet har separerat i luften, säger Hans Ytterberg, generaldirektör vid Statens haverikommission, som inte vill gå in på närmare detaljer än så.
– Flygplanet var inte helt när det nådde marken.
Peter Swaffer, avdelningschef på haverikommissionen, har tidigare uppgett för Dagens Nyheter att delar av en av flygplanets vingar hade brutits av.
– Det stämmer. Den ena vingen har ju brutits av i luften och fanns inte vid vraket utan delar av den har hittats på annan plats, en bit bort, säger Peter Swaffer till tidningen.
När TT får kontakt med Swaffer vill han varken bekräfta eller dementera uppgifterna.
Planet hade nyligen genomgått kontroller och ansågs vara luftvärdigt enligt alla regler. Transportstyrelsen utfärdade ett så kallat luftvärdighetsintyg, som senare ledde till ett godkänt granskningsbevis, vilket intygar att planet var dugligt, servat och underhållet som det ska. Granskningsbeviset utfärdades så sent som den 25 juni i år.
Planet hade inte en svart låda. Därför kommer utredarna till stor del att behöva utgå från iakttagelser från marken och annan information. Hans Ytterberg nämner vid presskonferensen möjligheten att gå igenom eventuella kroppskameror. Mobiltelefoner, surfplattor och liknande skulle kunna visa höjd och position.
– Vi har säkrat radarspår med hjälp av Försvarsmakten. Och det finns vissa inspelningar från flygtrafikledningen. Vi kommer att intervjua personer som vi bedömer kan ha information av värde. Det finns en hel del filmmaterial också, säger Ytterberg.
Polisen vill inte säga om man har beslagtagit några föremål med minnesfunktion från planet.
Flygplansvraket ska under måndagen transporteras till haverikommissionens anläggning i Strängnäs.
– Den närmsta tiden fortsätter arbetet med att samla ihop vrakdelarna, säger Hans Ytterberg.
Under måndagen har han varit med och undersökt olycksplatsen, terrängen runt omkring och de vrakdelar som hittills hittats.
– Framför allt fick jag en väldigt tydlig och handfast bild av en väldigt allvarlig, dramatisk och tragisk olyckshändelse, med omfattande skador på luftfartyget, säger han.
– Vi har tittat närmare på dem utifrån olika aspekter. Hur de ligger placerade från varandra, hur skadebilden ser ut.
Svenska utredare står också i kontakt med australiska och amerikanska kollegor. Flygplansmodellen, Gipps Aero GA8 Airvan, är australisk med USA-tillverkad motor.
Det finns två likadana plan registrerade i Sverige, som används av två andra fallskärmsklubbar. Svenska fallskärmsförbundet (SFF) har temporärt stoppat alla flygningar och även Transportstyrelsen har under tisdagen beslutat att de två planen ska stanna på marken i väntan på vad utredningen kommer fram till.
– I samband med en sådan här otroligt allvarlig olycka är det självklart att vi stannar upp och att vi reflekterar över vad det är som har hänt. Det vore snarare väldigt oansvarigt om vi bara fortsätter att lasta i hoppare i maskinen som om inget har hänt, säger SFF:s ordförande Per-Olov Humla till TT.
Plan av den olycksdrabbade modellen är i regel knappt nio meter långa, med propeller på nosen. Tillverkaren skriver till TT att den är beredd att bidra till utredningen.
”Vi har tagit del av nyheterna om händelsen med ett GA8-plan i Sverige. Vi står redo för att fullt ut samarbeta med utredande myndigheter”, skriver Mahindra-koncernen, där den australiska tillverkaren ingår.
Fakta

Flygolyckor i Sverige

Flygolyckan i Umeå den 14 juli 2019 är den femte dödligaste i Sverige sett till civila flygolyckor. Nio personer omkom.

Den hittills allvarligaste flygolyckan i Sverige inträffade i november 1964 i Ängelholm. 31 människor omkom, däribland tre riksdagsledamöter. Tolv personer överlevde olyckan.

Den näst allvarligaste flygolyckan på svensk mark skedde den 8 februari 1949. Ett flygplan från Madrid skulle landa i Köpenhamn, men styrdes om och kraschade utanför Barsebäck i Sverige. Samtliga 27 passagerare omkom.

I januari 1977 omkom 22 personer – samtliga ombord – när ett Vickers Viscount från Linjeflyg störtade i ett radhusområde i Kälvesta utanför Stockholm. Planet var på väg från Jönköping till Bromma. Olycksorsaken var isbildning på stabilisatorn. Ombord satt delar av Sveriges bordtennislandslag, bland dem den tidigare världsstjärnan och förbundskaptenen Hans Alsér.

I maj 1989 omkom 16 personer när ett plan kraschade strax före landning i Oskarshamn. Flera riksdagsmän fanns bland de omkomna, liksom medlemmar i statliga post- och telekommittén. Bland dessa kan nämnas John-Olle Persson, nyutnämnd generaldirektör för AMS.

I krigstid inträffade också flera allvarliga flygolyckor i Sverige. Den 22 oktober 1943 havererade ett svenskt kurirplan på Hållö i Bohuslän efter att ha blivit beskjuten av ett tyskt jaktplan över Skagerack. Tretton personer omkom. 1944 omkom tio respektive elva människor i två flygkrascher, i Kinnekulle respektive i naturreservatet Måkläppen utanför Falsterbo.

Den allvarligaste flygolyckan där ett svenskt flygbolag varit inblandat skedde den 8 oktober 2001 på Milano-Linate flygplatsen i Italien. Då kolliderade ett SAS-plan med 110 personer ombord med ett mindre plan med fyra personer på startbanan. Samtliga ombord omkom. Av dem var 20 svenskar.

Gå till toppen