Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ny forskning: Fina och världsvana personer handlar i centrum – smarta åker till köpcentrum

Att handla i centrum är något att skryta med. Ny forskning visar att den som handlar i stadskärnan ses som moralisk, sympatisk och världsvan. Åker man till närmaste köpcentrum är man ekonomiskt smart. Den arbetslöse är däremot inte välkommen i stadskärnan.

Forskningen om fördomarna om våra shoppingvanor har gjorts vid Ekonomihögskolan i Lund.Bild: Sandra Henningsson
Genom att berätta en kort historia om det påhittade paret Jonas och Maria har två forskare på ekonomihögskolan i Lund fått fram hur folk uppfattar oss, beroende på hur vi shoppar.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen