Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Debattinlägg: ”Tåg till utlandet måste bli lika enkelt som flyg.”

EU måste skapa förutsättningar för internationella tågbolag Det skriver Claes R Janson som arbetar på Sweco Architects och är specialiserad på infrastruktur.

Tåglinjer där EU skulle kunna verka för en gemensam teknisk standard.
Politiker i alla läger och i de flesta länder har idag fokus på miljöfrågor och vill få oss alla att åka kollektivt, och då gärna med tåg. Vi är många som sympatiserar med den tanken. I Sverige har till exempel den nystartade Facebookgruppen Tågsemester på kort tid vuxit till 82 500 medlemmar.
Många vill åka tåg istället för att flyga eller köra bil. Men ska man utanför landets gränser finns det sällan attraktiva alternativ. Existerar de, så är de svåra att hitta. Och det är dyrt. Mycket återstår att göra för de politiker som styr EU, om de menar allvar med sina visioner.
EU måste skapa förutsättningar för internationella tågbolagatt utveckla sina resor, produkter,på samma sätt som flygbolagen gjort genom att erbjuda till exempel enkla och snabba bokningar på nätet. De nationella tågbolagen arbetar i en reglerad och fyrkantig tillvaro, som inte har mycket gemensamt med flygbolagens verklighet.
De olika nationella regelverken för tågtrafik måste ersättas av ett enda som gäller inom hela EU. Bilister korsar landsgränser utan problem och flyget känner inte av några gränser. Men tågtrafiken lever kvar som kanske den mest nationella verksamhet som finns. Att ändra på det borde vara en högprioriterad fråga för EU.
Det måste vara enkelt för resenärer att överblicka sträckor, bytespunkter och inte minst att boka biljetter. Ett högprioriterat EU-projekt borde vara att utveckla ettlätt överblickbart linjenätmellan viktiga städer i Europa för persontrafik på samma sätt som EUhar valt ut vissa sträckor för tågburen godstrafik.
Det behövs ett linjenät för internationell tågtrafik som liknar de man kan se på tunnelbane- och pendeltågskartor.
På 1980-talet gick det att ta nattåget direkt från Köpenhamn till Paris. Ett byte där till TGV-tåg, ett höghastighetståg, och så var man på Rivieran eller i norra Spanien efter några timmar. Så skulle det kunna bli igen.
Idag krävs det mycket energi, och pengar, om man vill ta sig med tåg från Sverige ut i Europa istället för att flyga. Plus en stor portion idealism. Det gör att för få väljer det miljövänliga tåget. De flesta behöver dessutom professionell hjälp av en resebyrå. De få resebyråer som har specialiserat sig på internationella tågresor har nu mycket att göra.
Men vem anlitar idag en resebyrå för att göra en flygresa? Det tar bara någon enstaka minut att boka och betala på nätet, nästan oavsett vart man är på väg. Och det är lätt att hitta billiga biljetter. Så måste det bli också när det gäller att ta tåget.
När internationella tågbolag kanerbjuda snabba och tydliga biljetter på sina hemsidor blir det också mycket enklare för resenärerna att boka och betala de resor de vill göra med tåg. Först då sker en radikal förändring av människors resvanor.
Tåg till utlandet måste bli lika enkelt som flyg.
Claes R Janson
Claes R Janson arbetar på Sweco Architects och är specialiserad på infrastruktur. Han har varit ansvarig arkitekt i arbetet med Citytunneln i Malmö, Västlänken i Göteborg och den pågående utbyggnaden av tunnelbanan i Stockholm.
Gå till toppen