Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

750 nya elsparkcyklar till Malmö och Lund

Tre bolag blir fyra när det tyska företaget Circ etablerar sig i Malmö. Ett eget lager och ett utvecklat säkerhetstänk är deras metod för att sticka ut.

Under våren har Sydsvenskan rapporterat om att Malmöbor behövt uppsöka akut vård efter olyckor på elsparkcyklarna och frågan har väckts om huruvida färdmedlet är lagligt eller inte. Nu etablerar sig ytterligare ett företag på den sydskånska marknaden, i både Malmö- och Lund.
Nykomlingen är inte oroliga över konkurrensen och uppger att konkurrenterna är de samma på alla marknader i Europa.
Emil Åkesson, nordisk chef på Circ.Bild: Foto: Privat
— Utifrån de analyser vi har gjort har det blivit tydligt att både Malmö och Lund har ett behov av våra tjänster och fler elsparkcyklar. Vi är övertygade om att vi kommer kunna erbjuda något mer än vad som redan finns på marknaden, säger Emil Åkesson, nordisk chef på Circ.
Företaget kommer ha ett eget center där elsparkcyklarna laddas, kontrolleras och repareras vid behov. Kunder kommer också ha möjlighet att hämta ut en gratis hjälm. Circ har budgeterat för upp till 20 anställda, däribland chaufförer, skiftledare och mekaniker och centret kommer att ligga mellan Malmö och Lund.
Utöver detta menar Emil Åkesson att företaget sticker ut i säkerhetsfrågan, som ofta diskuteras i fråga om elsparkcyklarna.
— Det är vårt ansvar att utrustningen fungerar och att den är säker. Vi jobbar med att ge användarna så säkra förutsättningar som möjligt. Dels handlar det om rutiner för underhåll av hård- och mjukvara, tydliga instruktioner till användaren och ett tätt samarbete med staden, fortsätter han.
— Sen finns det såklart ett användaransvar, att till exempel låta bli att åka om man är onykter borde vara en självklarhet.
Till en början kommer företaget Circ att lansera 200 elsparkcyklar i Malmö nu på fredag. Sedan kommer max 450 utav totalt 750 vara ute på Malmös gator samtidigt. Lund kommer att få cirka 200 elsparkcyklar på tisdag nästa vecka.
— Vi vill säkerställa att verksamheten kan hanteras så att vi inte står på pottkanten och inte kan hantera alla sparkcyklar ute i staden, säger Emil Åkesson.
Riktlinjer kring var elsparkcyklarna får parkeras är otydliga och det är inte en ovanlig syn att se dem ligga på trottoarkanter och utanför portar.
— För hela branschen är det viktigt att vi utformar ett regelverk tillsammans med kommunen, för att skapa långsiktig hållbarhet och en trevlig stadsbild. Det kan handla om att komma överens om att vissa vägar inte ska få trafikeras, eller att man får göra det med reducerad hastighet. Det vore också bra med tydligare riktlinjer kring parkering av elsparkcyklarna, säger Emil Åkesson.
Gå till toppen