Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Extra avgift på Köpenhamnsmetron skjuts fram

När det nya metrolinjen invigs i Köpenhamn 29 september kan svenska Öresundspendlare fortsatt åka tunnelbana med sina månadskort. Men bara tre månader. Från januari kostar det 80 danska kronor extra.

Med nuvarande kronkurs blir det en fördyring på närmare 115 svenska kronor på månadskortet.
Cityringens 17 stationer förbinder centrala platser runt Köpenhamn. Vid Kongens Nytorv korsas de äldre metrolinjerna och den nya ringlinjen.Bild: Lars Brundin
Skånetrafiken har försökt få det danska Metroselskabet att tänka om, men har inte lyckats.
– I samarbetet mellan Skåne och danskarna har vi tillämpat en särskild Öresundstaxa där det inte är någon skillnad på transportslagen. Den principen vill vi värna. Men det här är ett danskt beslut om finansieringen av metron som vi får finna oss i, säger Magnus Andersson, verksamhetsjour på Skånetrafiken.
För den som köper en endagsbiljett till Köpenhamn blir det troligen ingen förändring. Den biljetten ska fortsatt gälla på bussar, metro, hamnfärjor och tåg i de zoner som man betalt till – alltså för en standardbiljett hela centrala Köpenhamn och en bit in i Frederiksberg.
Egentligen ville Metroselskabet att extraavgiften skulle gälla redan när Cityringen öppnar för trafik i september. Men Skånetrafiken har lyckats få en dispens till början av januari från den danska Transportministeriet, vilket News Øresund var först med att berätta.
Cityringen, en cirkellinje som passerar 17 stationer i Köpenhamn, är ett jätteprojekt som kostat närmare 25 miljarder danska kronor och bygget har pågått i åtta år. Det beslutades i folketinget redan 2007 att en del av finansieringen ska ske genom ett ”kvalitetstillägg” som gör det dyrare att åka Metro än annan kollektivtrafik.
Det tillägget får danska resenärer betala redan från 29 september. Men en höjning av priset på svenska pendlarkort måste beslutas politiskt i Region Skåne, och betalsystemet måste anpassas så att tillägget kan köpas i Skånetrafikens app och automater.
– Vi vill också gärna göra det i samband med ett årsskifte eller liknande, men något datum är inte bestämt, säger Magnus Andersson.
Gå till toppen