Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Google stoppar annonser från biljettsajt

Google har stängt av biljettsajten Viagogo som annonsör. Företaget har kritiserats för att sälja ogiltiga andrahandsbiljetter och finns på Konsumentverkets varningslista efter en rad anmälningar om vilseledande marknadsföring.

Den kritiserade biljettsajten Viagogo får inte längre annonsera på Google. Arkivbild.Bild: Paul Sakuma
Förra året nekades hundratals personer inträde på Ed Sheerans konsert på Ullevi i Göteborg efter att ha köpt ogiltiga biljetter på Viagogos hemsida. I början av året sålde också företaget konsertbiljetter till Gröna Lund till överpriser trots att det inte går att köpa förhandsbiljetter till nöjesfältet.
Konsumentverket satte i februari upp Viagogo på myndighetens varningslista sedan de fått in allt fler anmälningar om vilseledande marknadsföring. Konsumenter hade bland annat inte förstått att de köpt andrahandsbiljetter. Det har också tillkommit kostnader i efterhand, som moms, boknings- och serviceavgifter.
Men nu har Viagogo stoppats från att annonsera på Google.
”När folk använder vår plattform för att få hjälp med att köpa biljetter vill vi att de ska kunna förlita sig på att saker och ting blir rätt”, säger Joakim Larsson, kommunikationschef på Google Sverige, i en skriftlig kommentar.
Biljettsajten kan dock visas även fortsättningsvis i de så kallade organiska sökresultaten hos Google.
Gå till toppen