Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Friluftsbolaget prickar förväntningarna

Friluftsbolaget Thule redovisar ett rörelseresultat på 558 miljoner kronor för det andra kvartalet 2019.

Magnus Welander är vd och koncernchef för Thule group.Bild: Peter Frennesson
Analytiker hade i snitt räknat med ett rörelseresultat på 557 miljoner kronor, enligt Bloomberg News sammanställning av sju estimat.
Nettoomsättningen uppgick till 2,311 miljarder kronor, en ökning med 7,3 procent jämfört med motsvarande period i fjol, och här hade analytikerna i snitt räknat med 2,330 miljarder. Justerat för valutakursförändringar ökade försäljningen organiskt med tre procent.
Rörelseresultatet uppgick till 558 miljoner kronor, vilket är en förbättring med 6,6 procent från 523 miljoner kronor och ger en rörelsemarginal om 24,1 procent.
Nettoresultatet uppgick till 419 miljoner kronor, att jämföra med 385 miljoner kronor för april-juni förra året.
– Jag tycker att vi gör ett ok kvartal. Vi växer med sju procent, även om vi får viss hjälp genom valutaeffekter, och vi har fortsatt god lönsamhet, säger vd och koncernchef Magnus Welander till Dagens Industri.
Malmöbolagets målsättning är en organisk tillväxt om fem procent.
– Det är ett långsiktigt mål som vi hela tiden jobbar mot, detta kvartalet nådde vi inte målet. Det är helt klart så att vi måste lyckas bättre med några grejer och ha bättre flyt på marknaden, säger Magnus Welander.
Samtidigt utlovar Magnus Welander en bibehållen hög rörelsemarginal.
– Man ska nog titta på rullande 12 månader istället för de 24 procenten för kvartalet, och då ligger vi på 18 procent. Vi har presenterat ett långsiktigt mål om att nå 20 procent, och vi har sagt att den förbättringen ska uppnås de kommande åren eftersom vi just nu satsar väldigt mycket på att komma in i många nya produktkategorier, säger Magnus Welander till Dagens Industri, och fortsätter:
– Men jag känner mig väldigt trygg med att vi kommer att öka marginalen de kommande åren.
Fakta

Thule

Grundat: 1942 av familjen Thulin.

Huvudkontor: Malmö

Omsättning (2018): 6,5 miljarder kronor.

Antal anställda (medelantal 2018): 2356, varav 71 medarbetare i Malmö.

Produktkategorier: Sport & cargo carriers (takboxar och takräcken), RV products (markiser och cykelhållare för husvagnar och husbilar). Active with kids (cykelvagnar, cykelbarnstolar och joggingvagnar). Packs, bags & luggage (datorväskor, sportväskor och ryggsäckar.

Försäljning: Sammanlagt på 140 marknader. Bolagets största marknader i rangordning; USA, Tyskland, Frankrike och England. Sverige svarar för cirka fem procent av Thules omsättning.

Resultat efter skatt (2018): 837 miljoner kronor.

Bolagets fem största ägare: AMF Försäkring & Fonder (13,2 procent av aktiekapitalet), Lannebo Fonder (5,5), Nordea Fonder (5,3), Handelsbanken Fonder (4,3), Blackrock (3,5).

Gå till toppen