Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Rekordkvartal för skånsk e-handelskoncern

Den Malmöbaserade e-handelskoncernen Bygghemma Group redovisar en rekordhög försäljning för årets andra kvartal. Resultatet efter skatt ökade med närmare 40 procent till 44,6 miljoner kronor.

Bild: Bygghemma group
Nettoomsättningen steg med 20,5 procent till 1,7 miljarder kronor jämfört med perioden april-juni förra året. Den organiska tillväxten uppgick till 8,6 procent.
Det justerade rörelseresultatet, EBIT, blev drygt 102 miljoner kronor, vilket ger en rörelsemarginal på sex procent.
– Det är ett rekordkvartal på alla våra områden. Vi upplever den högsta försäljningen och högsta EBIT-marginalen och kassaflödet någonsin. Det är vi så klart väldigt nöjda med, det känns väldigt bra, säger Martin Edblad, tillförordnad vd och koncernchef för Bygghemma group.
Företaget rider på skiftet från fysisk handel till handel på internet. Med en marknadsandel på cirka 30 procent inom nätförsäljning av möbler, heminredning och byggvaror är Malmökoncernen ledande inom de nämnda segmenten.
Läs också Skånsk byggvarukoncern börsnoteras
Den positiva utvecklingen under det gångna kvartalet är till viss del drivet av förvärvet av det Växjöbaserade företaget Lampgallerian som vid köptillfället omsatte cirka 40 miljoner kronor.
– Det är visserligen ett rätt så litet förvärv men som ger oss en desto större tempohöjning i alla led. Vi har den ledande plattformen inom kombinationen för byggvaror, heminredning och möbler. När vi då tar med ett nischföretag som Lampgallerian i vår stora verksamhet så räknar vi med att sådana giftermål driver tillväxt inom hela Bygghemmagruppen. Den här typen av förvärv har vi historiskt sett gjort flera av med lyckade resultat, och det kommer vi att fortsätta med, säger Martin Edblad.
Ackumulerat hittills i år har koncernens nettoomsättning stigit med 20 procent till 2,9 miljarder kronor, med en organisk tillväxt på 8,3 procent. Resultatet efter skatt för årets sex första månader uppgick till 64,0 miljoner kronor, vilket ger en ökning på mer än 85 miljoner kronor jämfört med det första halvåret 2018.
Utöver köp av mindre nischaktörer ser Martin Edblad samtidigt fortsatta möjligheter till förvärv av större aktörer, som huvudsakligen syftar till att ge Malmökoncernen e-handelsdominans inom de kategorier och marknader man opererar.
– Vi är väldigt dominerande i Sverige och Finland. Nu ska vi bli lika dominerande i Norge och Danmark och då kanske vi kan förvärva konkurrenter som gör att vi snabbt når den dominanta positionen online på alla våra marknader, säger Martin Edblad.
Läs också Skånsk byggvarukoncern börsnoteras
Fakta

Bygghemma group

• Huvudkontor i Malmö.

• Internetförsäljning av byggvaror, möbler och heminredning.

• Omsättning på fem miljarder kronor för 2018.

• Bland koncernes online-butiker finns Bygghemma, Trademax, Chilli och Furniturebox.

• Geografisk närvaro i Sverige, Finland, Norge och Danmark.

• Bolagets aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid cap.

• I slutet av juni hade koncernen sammanlagt 1220 anställda.

Gå till toppen