Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Hemtjänsten lät bli gå hem till brukare

Handläggaren hade sagt till att en ny brukare behövde hjälp av hemtjänsten. Men eftersom det saknades formell beställning så struntade chefen i att skicka dit någon. Sex månader senare har rutinerna fortfarande inte skärpts i Lund.

Det var i februari i år som en person i Lund behövde hemtjänst för allra första gången. Men handläggaren bad om insatsen muntligt, istället för att lägga en formell begäran. Enhetschefen bestämde då att ingen skulle åka ut, utan att återkoppla detta till handläggaren.
Missen upptäcktes när handläggaren själv kontaktade verksamheten dagen efter. När hen insåg att ingen hjälpt brukaren, så kontaktade hen en annan utförare.
Lunds kommun har lovat att ta fram en ny rutin för akuta ärenden, för att något liknande inte ska kunna hända igen. Men den nya rutinen antas inte av förvaltningsledningen förrän i augusti. Det är sex månader efter händelsen, påpekar Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, som utrett händelsen. ”Ivo vill påtala vikten av att säkerställa att liknande händelser inte inträffar igen i väntan på att rutinen ska antas” skriver myndigheten i sitt beslut.
Lunds kommun får också kritik för att det tog två månader innan händelsen anmäldes. Ivo avslutar ärenden efter påpekanden om sen rapportering, och anser att kommunen nu åtgärdat bristerna.
Gå till toppen