Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Katastrofplan väntas tynga Boeings rapport

Orosmolnen tätnar alltmer kring amerikanska flygplanstillverkaren Boeing inför rapporten på onsdag. Kostnader relaterade till katastrofmodellen 737 Max 8 väntas tynga resultatet medan allt fler ifrågasätter om planen ens har en framtid i luften.

Boeings vd Dennis Muilenburg. ArkivbildBild: Richard Drew
”Flygförbudet mot Max-planen utgör betydande utmaningar för våra kunder, företaget och leverantörskedjan” skriver Boeings vd Dennis Muilenburg i ett Twitterinlägg.
Boeing genomgår troligen det värsta stålbadet i sin drygt hundraåriga historia efter att deras storsäljare, trafikplanet 737 Max 8 belagts med flygförbud efter olyckorna i Indonesien och Etiopien som sammanlagt kostade 346 människor livet inom loppet av ett halvår.
Redan vid den förra kvartalsrapporten övergav Boeing sitt finansiella mål för 2019 och tillkännagav att flygförbudet dittills hade resulterat i kostnader på en miljard dollar.
Enligt bolagets senaste prognos som offentliggjordes på fredagen väntas kostnader kopplade till Max 8-planen tynga resultatet med 6,6 miljarder dollar varav 4,9 miljarder kan härledas till störningar och försenade leveranser.
Samtidigt väntas den lägre produktionstakten resultera i ytterligare förluster på 1,7 miljarder dollar.
Enligt analysföretaget Zacks väntas Boeings resultat per aktie uppgå till 1,89 dollar vilket är 43 procent lägre än i fjol. Intäkterna väntas samtidigt sjunka med 16 procent till 20,3 miljarder dollar.
Efter den andra kraschen som skedde i Etiopien i mars drog Boeing ner produktionen i sin fabrik i Seattle från 52 till 42 plan i månaden. Den lägre produktionstakten innebär även att Boeing måste betala mer för flygplansdelar som prissätts utifrån inköpsvolym.
Enligt Boeing kommer Max 8-planen att återgå till trafik i början av det fjärde kvartalet, men de svävar själva på målet.
Den amerikanska flygsäkerhetsmyndigheten FAA identifierade nyligen en ny defekt hos Max 8-planen under ett test, vilket ytterligare fördunklar planerna för att förbudet ska kunna hävas.
I måndagens förhandel stod Boeingaktien i 376:75 dollar, jämfört med 422:54 dollar strax före kraschen den 10 mars.
Gå till toppen