Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Sara Berg: Fjäsket för fläsket

Gris är inte trendigt, enligt skandinaviska ungdomar. Därför har en skara grisambassadörer kontrakterats för att hajpa fläsket. Men de hade kunnat göra så mycket mer, skriver Sara Berg.

Inte tillräckligt coola?Bild: Niklas Gustavsson
Fläskkött är varken trendigt eller gott, om man frågar svenska och danska 18-29-åringar. Det har organisationerna Svenskt kött och Landbrug & Fødevarer gjort och därefter kommit fram till att grisindustrin står inför svåra utmaningar. Det kokta fläsket är så att säga stekt, någonting måste göras. Med hjälp av nära 30 miljoner kronor i EU-bidrag har en treårig satsning nu inletts för att öka intresset för gris i Sverige och Danmark.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen