Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Asap Rocky-kampanjen får kritik för cynism

Efter att rapparen Asap Rocky häktats började affischer med budskapet ”Free Asap Rocky asap” dyka upp i Stockholm. Bakom kampanjen ligger bolagen Woah dad och Maloney concerts, men tilltaget får nu kritik från flera håll, enligt SVT Kulturnyheterna.

Affischkampanjen för att fria ASAP Rocky får kritik. Arkivbild.Bild: Stina Stjernkvist/TT
Johan Lindqvist, musikkritiker på Göteborgsposten, skriver i en krönika att det var ”aningslöst eller rentav cyniskt” att dra igång kampanjen så fort.
– Jag tyckte att det var märkligt att man valde att smälla upp de här affischerna så snabbt efter att den här incidenten ska ha inträffat. Man kan ju omöjligt veta vad som hade hänt, så redan där tyckte jag att det var ett märkligt agerande, säger Johan Lindqvist till SVT Kulturnyheterna.
Även pr-konsulten Daniel S Ogalde har kritiserat kampanjen i Résume och menar att den snarare kan elda på rasistiska motsättningar och att företag inte ska ge sig in i en komplicerad debatt utan kunskap.
Woah dad slår dock ifrån sig kritiken i ett mejl till SVT.
”Media, politiker och rättsväsende har tagit det här så stort att den tid, de pengar och uppmärksamhet som detta fall har fått... det är lite too much. Vi förespråkar inte våld, kommer aldrig att göra. Men vi förespråkar att man kan ifrågasätta och stå för nåt – vad står de för på GP? #freegbg”, skriver Woah dad.
Gå till toppen