Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Claude Cahun och de dubbla identiteterna

Jonas Ellerström besöker Mjellby konstmuseum och ser en banbrytande konstnär som utmanade könsnormer och lekte med dubbla identiteter.

Claude Cahun, ”I am in training, don't kiss me”, 1927.Bild: Jersey Heritage Collections

Claude Cahun

Mjellby konstmuseum, Halmstad, t o m 15/9.

Claude Cahuns självporträtt från 1927 har – sedan konstnärens produktion återupptäcktes på 1990-talet – blivit berömt som ett tidigt exempel på iscensatt fotografi och som ett radikalt ifrågasättande av könsnormer. Bilden ingår i Mjellby konstmuseums utmärkta separatutställning av Cahuns verk, den första i Sverige. Här visas ett stort urval av banbrytande fotografiska studier av den egna identiteten och dess transformationsmöjligheter. De flesta bilder presenteras i originalkopior i litet format, bland dem också bilder av Cahuns nu försvunna skulpturer och assemblage.
Självporträttet ifråga, numera en ikonisk bild, visar en kortklippt Cahun sittande med korslagda ben. Hen är klädd i en tunn långärmad pullover med påsydda bröstvårtor. Den trutande läppstiftsmunnen, ögonmakeupen och de målade hjärtana på kinder och benkläder står i ironisk kontrast till både den dekorerade tyngdlyftarstången i knät och tröjans text: ”I am in training / don't kiss me”. Överdrivna och konstgjorda kvinnliga attribut krockar med cirkusartat manliga, och de två mörka lockar som likt horn vrider sig in över pannan lägger en muntert demonisk aspekt till pose och klädsel.
Men vad står på de svarta kloten? Totor och Popol: Hergés seriehjältar före Tintin. Och på det andra: mytens dioskurer Castor och Pollux. De samtida och antika tvillingparens namn är en avgörande del av bildens symmetriska uppbyggnad: två lockar, hjärtan, bröstvårtor, klot. Säkert finns ett hjärta ritat på vänstra benet med. Också mittbenan, den centrerade texten och munnen rakt därunder spelar med i schemat.
Och vem tar egentligen fotot? Rimligen Cahuns osynliga medskapare Marcel Moore. De träffades som tonåriga styvsystrar och levde ett helt liv tillsammans. I Paris kunde de chockera de i könsfrågor paradoxalt konventionella surrealisterna med crossdressing och färgat hår. När ökande antisemitism fått dem att flytta till ön Jersey 1937 tvingades de återgå till sina dopnamn Lucy Schwob respektive Suzanne Malherbe.
Så vad säger texten på tröjan? Givet tvillingtemat och de dubbla attributen är den kanske inte så spotskt avvisande. Kanske säger den: Jag ligger i träning (för ett nytt liv). Kyss mig inte (än).
Gå till toppen