Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Minskning för flyget – färre resenärer på Sturup

Flygresandet minskar i landet. Bland Swedavias flygplatser i Sverige är Sturup en av de som tappat flest resenärer. Där har inrikesflygningarna minskat med tio procent.

Färre reser till och från Sturup, visar statistik från Swedavia.Bild: Lars Brundin
Mellan januari och juli har antalet passagerare till och från Swedavias tio flygplatser minskat med fyra procent jämfört med samma period förra året, enligt det statliga företagets egen statistik.
– Vi har haft en avmattning generellt hittills i år och det håller i sig, det är framför allt inrikes som minskar, säger Robert Pletzin, presschef på Swedavia.
Skillnaden för Sturup är näst högst bland flygplatserna – åtta procent färre resenärer har lyft och landat där under månaderna som hittills passerat i år. På flygplatsen har antalet som tar inrikesflyg minskat med tio procent och utrikespassagerarna med sju procent.
Färre plan landar också på flygplatsen: femton procent färre inrikesplan och tretton procent färre utrikesplan.
– Det man ska komma ihåg är att vi haft en stark tillväxt för flyget de senaste åren, i fjol hade vi passagerarrekord på över fyrtio miljoner resenärer. En period av avmattning är kanske inte så otrolig efter en sådan period med tillväxt, säger Robert Pletzin om läget för flyget i landet.
Vilka fler anledningar till minskningen finns?
– Vår generella bild, som stämmer också på Malmö Airport, är att det är ett antal faktorer som påverkar och samverkar. Det handlar om flygskatt, konjunkturoro, en svag krona som påverkar utrikesresorna, men också klimatdebatten.
Nedgångar har förekommit tidigare, men långsiktigt har flygandet ökat med ungefär tre procent per år sedan början på 1990-talet, enligt Robert Pletzin.
– Dipparna har berott på framförallt konjunkturnedgångar och svagare ekonomisk tillväxt, men trenden långsiktigt har varit en ökning och det tror vi också på framåt, säger han.
För flygbranschen finns en plan för flygets klimatomställning, enligt den ska inrikesflygen bli fossilfria 2030 och utrikesflygen femton år senare. Swedavia satsar därför bland annat på bioflygbränsle för att stötta omställningen.
– Klimatdebatten är viktig och vi menar att det är viktigt att flyget ställer om nu enligt färdplanen som branschen har tagit fram. Men flyget behöver också vara en del av framtidens transporter, säger Robert Pletzin.
Gå till toppen