Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Läsartext: Vi arbetar med bättre information om resorna

Den röst som hörs när tågen inte går är Trafikverkets, skriver Skånetrafikens affärschef.Bild: Lars Brundin
Svar till Hans Widing, Sydsvenskan 9 augusti.
Det var tråkigt att höra att du upplever rösten på perrongerna som osympatisk. Rösten är en talsyntes som infördes av Trafikverket i samband med att Citytunneln öppnandes 2010.
I korthet kan man säga att Skånetrafiken ansvarar för informationen ombord på tågen och via övriga kanaler som till exempel vår Skånetrafiken-app. Informationen som visas och hörs på perrongerna och stationerna i övrigt är Trafikverkets uppdrag.
Korrekt och snabb information till resenärerna vid exempelvis tågförseningar är en högt prioriterad fråga hos Skånetrafiken och det pågår ett intensivt arbete för att förbättra den. Vi har ett tätt samarbete med Trafikverket och övriga aktörer i denna fråga.
Vi hoppas att du fortsätter att resa hållbart och vi får se dig på våra tåg och bussar igen.

Linda Westman

Affärschef för Pågatågen, Skånetrafiken
Gå till toppen