Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Sommarlovsentreprenörer fokuserar på inre driv

Under sommaren har 15 ungdomar i Kävlinge kommun fått brainstorma, pitcha och genomföra sina företagsidéer. Fokus har varit att bygga sitt företag på passion.

Sommarlovsentreprenörerna Elliot Östlin, Isabelle Lööw, Amina Harif och Hafsa Harif uppvaktades i Kävlinges kommunhus på tisdagen.Bild: Elinor Strand
Systrarna Amina och Hafsa Harif ville från början hjälpa äldre, men i slutet av sommaren hade deras idé utvecklats till försäljning av somaliska bakverk och mat. Efter effektiv marknadsföring har de sålt så mycket att det blivit pengar över.
– Vi har köpt kläder och smink, säger Hafsa Harif om vad de gjort med överskottet.
Hundälskaren Isabelle Lööw byggde sin företagsidé på egen erfarenhet.
– Jag har själv hund och vet att det kan vara svårt att hinna med att rasta den.
När hon marknadsförde sina tjänster som hundrastare i grannskapet lärde hon sig om vikten av rätt prissättning.
– Det har inte gått så bra för jag har fått för få kunder. Några som först var intresserade ångrade sig när de fick veta priset. Därför drar jag slutsatsen att priset var för högt, säger hon.
Under tisdagen fick samtliga deltagare i projektet Sommarliv hålla en kort presentation om sitt företag i kommunhuset i Kävlinge. Medverkade gjorde bland annat kommunstyrelsens presidium. Kommunstyrelsens ordförande Pia Almström (M) delade ut diplom till alla unga företagare.
Charlotte Malmborg är projektledare för fjärde året i rad.Bild: Elinor Strand
Tidigare har projektet hetat Sommarlovsentreprenörerna och arbetat efter en inköpt modell. Fokus har då varit att uppnå resultat och tjäna pengar. I år har projektledaren Charlotte Malmborg med hjälp av kollegor utvecklat konceptet till att sätta företaget i ett större sammanhang. Projektet har bytt namn till Sommarliv och mer fokus läggs på inre driv, hållbarhet och samhällsnytta. Det har skett en viss förändring i stämningen inom gruppen.
– Det har varit mer driv och engagemang, det har inte bara handlat om att ta idén som genererar mest pengar, säger Charlotte Malmborg.
Fågelholksbyggaren Elliot Östlin är en av dem som tydligt försökt ta fasta på hållbarhetsaspekten i sitt företag Fågelboet. Han bygger egna fågelholkar och säljer för 300 kronor. Ännu har han inte tjänat pengar, men vill fortsätta utveckla företaget.
– Fåglar får säkrare hem, kunden får fåglar i trädgården och en del av vinsten går till att stötta projekt för miljön, säger han.
Fakta

Unga får testa att starta företag

Ungdomar mellan 16 och 19 år får testa att utveckla en företagsidé på sommarlovet. Kommunen bistår med ett startkapital på 5000 kronor, handledning och möjlighet till nätverkande.

Projektet Sommarliv sker i samarbete med Sparbanken Skåne och Region Skåne.

Gå till toppen