Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Svårt att översätta kunskap till en bokstav i betyget

Kunskap är svår att mäta. När en elevs samlade kunskap ska omvandlas till ett betyg gäller det att begränsa och bryta ner kunskapen i mindre delar, som sedan kan bedömas var för sig.
– Men det intressanta är vad eleverna har gjort till sin kunskap och sina färdigheter när de går ut härifrån. Och det är ju inte det vi sätter betyg på. För det vet vi inte förrän efteråt, säger gymnasieläraren Åsa Palklint.

Sebastian Fannon och Åsa Palklint är kollegor på Carl Engströmskolan (före detta Bergagymnasiet) i Eslöv.Bild: Julia Lindemalm
Åsa Palklint och Sebastian Fannon är kollegor på Eslövs gymnasium Carl Engströmskolan. Han är lärare i filosofi, psykologi och svenska, hon i religion, samhällskunskap och historia. Båda har arbetat i många år och i de allra flesta fall vet de precis vad de ska sätta för betyg på sina elever. Samtidigt kan de inte rakt av svara ja på frågan om det ens går att sätta betyg på kunskap.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen