Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Glädje, energi och tung danstrans

Khaled satt full fart på storpubliken på Stortorget.

Khaled sände ut glädje, styrka och energi över torget.Bild: Patrick Persson

Khaled.

RAI. Stortorget, Malmö, 15/8.

Tungt dansant tryck, stora leenden, en jättepublik och en obligatorisk final.
Malmöfestivalen spetsar gärna programmet med artister från andra håll och musikkulturer. Där är det svårt att hitta ett större namn är Khaled Hadj Ibrahim från den algeriska kuststaden Oran, pionjären inom den speciella populärmusiken rai.
Så fyllde Khaled också Stortorget sent på torsdagskvällen, med sin dansanta och världsanpassade upphottning av traditionell algerisk musik. Personligen gillar jag hans råare, mindre polerade 90-talsplattor bäst, där ligger musiken närmare de arabiska folkrötterna och rock.
Men visst, hans senare syntmättade, ”arabiska eurodisco”-stil är lika välfungerande som medryckande. Och det Khaled 2019 levererar på scen är tung danstrans — med många instoppade finesser från medspelarna, men framför allt med fokus på pulsen och det samlade trycket.
Stjärnan själv utstrålade glädje, energi och kraft. Mycket prat blev det inte, lika lite som i Malmö folkets park 2008, Khaled talar genom sångerna och uttrycken i sin röst. Han luftade sitt stora röstomfång, från morrande djupa toner till tjut i höjden och wailade och böjde som vanligt toner i klass med vassa soulsångare. Fast på arabiskt soul-vis då.
Stortorget var fullt av entusiastiska lyssnare.Bild: Patrick Persson
De skickliga medmusikerna fick alla visa upp sig i solon, från de två keyboardisterna till trummisen, slagverkaren, elgitarristen Youva Sid, basisten Maurice Zemmour och den leende ud-spelaren Abdou som jag gärna skulle hört ännu mer av. Det är trots allt han och darbouka-trumspelaren Djamel som verkligen sitter på de djupa algeriska musikrötterna.
Slutet var helt givet, Khaleds två största hits ”Didi” och ”Aicha”, fortfarande de två starkaste melodierna och låtarna han skapat. Före ”Aicha” kom ett märkligt långt lugnt intro, som höll på att sänka konsertens energinivå dramatiskt. Men så började den mäktiga sången, mer från publiken är från huvudpersonen själv. Och alltihop lyfte förstås direkt igen.
Gå till toppen