Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Efter branden: ”Det kommer nästan bli som att vi bygger om stationen”

Förstörda kablar, räls som behöver bytas ut och svårigheter att få tag i tillräckligt med reservdelar. Onsdagens brand har orsakat omfattande skador på anläggningen vid tågstationen i Hässleholm. Arbetet för att tågen skall kunna börja rulla i slutet av nästa vecka pågår dygnet runt.

De som arbetar med återuppbyggnaden av stationen arbetar dygnet runt, i treskift.Bild: Hussein El-alawi
Annika Canaki, distriktschef på underhållsdistrikt syd på trafikverket, har idag varit på plats vid arbetet med återställningen av tågstationen i Hässleholm. Hon vittnar om jättestora skador.
– Det ser nästan ut som en krigsplats. Det glöder fortfarande och delar av anläggningen är helt förstörda. Det kommer nästan bli som att vi bygger om stationen, säger hon.
Det handlar bland annat om kilometervis av förstörda kablar och kontaktledningar som är helt sönder. 50-100 meter räls kommer behövas byta ut och underlaget är sönderbränt. Det som verkar intakt behöver testas och godkännas, ett tidskrävande och oförutsägbart arbete enligt distriktschefen.
– Under normala omständigheter så är ett sådant här arbete någonting vi hade planerat i flera år i förväg, genomförandet tar lång tid. Dessutom är det svårt att planera eftersom att det alltid kan dyka upp oförutsedda skador eller problem efter hand som vi gräver och provar ledningar.
De som arbetar med återuppbyggnaden av stationen arbetar dygnet runt, i treskift. Det rör sig om olika typer av tekniker och samordnare.
– Det är en liten yta det rör sig om och saker måste göras i en viss ordning, det får inte plats mer än 30 personer åt gången vid arbetsplatsen, säger Annika Canaki.
Det handlar bland annat om kilometervis av förstörda kablar och kontaktledningar som är helt sönder.Bild: Hussein El-alawi
Material i den omfattning som behövs är svårt att få tag på med så kort varsel och har därför skickats till Hässleholm från pågående järnvägsprojekt med lägre prioritering.
– Vi har verkligen lagt in alla resurser i det här arbetet. Människor har brutit semestrar för att hjälpa till och material har skickats från hela Sverige, fortsätter hon.
Skadorna på anläggningen orsakar stora regionala problem för Skånetrafiken, men det är även ett nationellt problem för gods- och persontrafik berättar Annika Canaki.
– Jag vill att man ska förstå omfattningen av skadorna på anläggningen. Det här arbetet handlar inte bara om att hänga upp en kontaktledning. Mycket är fördärvat och det är verkligen en kraftansträngning som görs från alla delar av processen, säger Annika Canaki.
Hittills menar Annika Canaki att arbetet har flutit på enligt rådande tidsplan och prognosen för återupptagandet av trafik står fast till fredag den 23 augusti vid 20.00.
Gå till toppen