Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Samspelet mellan måleri och skulptur lyfter Olav Christopher Jenssens utställning till nya höjder

Olav Christopher Jenssens generösa utställning på Galleri Arnstedt är en av sommarens höjdpunkter, skriver Johanna Gredfors Ottesen.

Olav Christopher Jenssen, installationsbild.Bild: Galleri Arnstedt
Om man skulle rycka bort en målning eller ett objekt ur flödet av verk som Olav Christopher Jenssen visar på Galleri Arnstedt skulle det inte direkt beröva kvarstående delar något värde – däremot får jag en känsla av att den speciella rytm som kännetecknar utställningen skulle rubbas, som ett slags konstnärlig fjärilseffekt.
Norskfödde Jenssen är aktuell med en stor utställning på Astrup Fearnley-museet i Oslo den här sommaren, men även på Galleri Arnstedt visar han en innehållsrik och generös utställning – inte bara sett till antalet objekt eller variationen av tekniker. Den är också rik och liksom förtätad i hela sitt uttryck, i den rumslighet som uppstår när verken korresponderar med varandra och mellanrummen fylls av förbindelser av olika slag. Jenssen kombinerar verk känsligt och varierat i takt, ton och känsla. I ett rum har ett fåtal skulpturer i metall och keramik placerats och tillsammans med enstaka bleka, labyrintiska teckningar blir uttrycket luftigt och färgskalan hålls nedtonad och stram. I ett annat peppras betraktaren med målning efter målning i ett tätt hängande flöde, penseldragen blir hastiga och expressiva.
Olav Christopher Jenssen, installationsbild.Bild: Galleri Arnstedt
I Arnstedts största utställningsrum skruvas styrkan upp till max och de stora, abstrakta målningar som visas här är drabbande, nästan svindlande. Penseldrag som ömsom fladdrar, ömsom tecknar kraftfulla bågar över dukarna imiterar ingenting annat, utan tecknar en alternativ verklighet som suggererar och drar i en. Här intensifieras känslan av rumslighet som löper från verk till verk, som växer från ett löpande pärlband av enskildheter till en mer komplex väv eller struktur, med stigande intensitet.
Olav Christopher Jenssen, "The bigger infinitive”.Bild: Galleri Arnstedt
Som enskildheter betraktade är verken inte mindre intressanta, även om allt inte är lika genomarbetat. Den variationen är nödvändig, där det lågmälda lyfter det intensiva och man får möjlighet att hämta andan, uppmuntras till att stanna upp och tränga in i verkens enskilda karaktärer. Jenssen visar i varje del sin förmåga att skapa små komplexa strukturer, också när stora delar av duken är omålade. Samtidigt är det omöjligt att inte låta sig påverkas av verkens inbördes förhållanden till varandra och den effekt med vilken de intar rummen.
Olav Christopher Jenssen, installationsbild.Bild: Galleri Arnstedt
I rummet med de stora, abstrakta målningarna – och några mindre – står en grupp formsågade skulpturer, bjärt färgsatta, och liknande uppförstorade fragment av en större organisk struktur. Men i stället för att låta dem läsas samman med målningarna till en homogen helhet tycks Jenssen uppdra åt verken att erbjuda ett ständigt växlande perspektiv, där skulpturerna och målningarna förhöjer och dämpar varandra, samverkar till att lösa upp rummets gränser.
I en utställning där måleriet vore bra nog lyfter samspelet mellan två- och tredimensionella verk den till nya höjder. Upplevelsen är en visuell festmåltid – en av den här sommarens höjdpunkter.

Olav Christopher Jenssen

Galleri Arnstedt, Östra Karup, t o m 25/8.

Gå till toppen