Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Hövding ökar försäljningen – och förlusten

Malmöbolaget Hövding som gör airbaghjälmar ökar försäljningen under årets andra kvartal. Men man ökar också förlusten. Till hösten lanserar bolaget en uppdaterad airbaghjälm.

Fredrik Carling, vd för Malmöbolaget Hövding.Bild: Patrick Persson Pressbild
Hövding, listat på First North, ökade omsättningen med 12 procent till 28,2 miljoner kronor under andra kvartalet 2019, jämfört med motsvarande period i fjol. Antalet sålda hjälmar ökade med 8 procent till 18 435 stycken.
Samma period har förlusten ökat och bolaget redovisar ett rörelseresultat på minus 18,4 miljoner, att jämföra med förlusten på 12 miljoner under perioden april-juni förra året.
– Resultatet under kvartalet blev något över den plan vi lagt för året då vi under perioden medvetet valde att ha en konservativ produktion och en utfasning av Hövding 2.0, samtidigt som vi genomförde produktionsstart och planering av kraftfull lansering av nästa generations Hövding, kommenterar Fredrik Carling, vd för bolaget, i ett pressmeddelande.
Utvecklingsarbetet med Hövdings nästa generation airbaghjälm har pågått under flera år. En lansering kommer att ske under hösten.
Fredrik Carling skriver också att andra kvartalets resultat är ett resultat av övergången till den tredje versionen av Hövding.
– Det finansiella resultatet var budgeterad och del av planen både gällande omsättning och övriga externa kostnader. Hälften av de externa kostnaderna är relaterade till slutförandet av Hövding 3.0 och utveckling av marknadsbutiks - och säljmaterial för den stundande lanseringen. Övergången kommer att fortsätta till viss del in i tredje kvartalet.
Under årets första sex månader omsatte bolaget närmare 48 miljoner kronor. Det ska jämföras med omsättningen på knappt 33.5 miljoner kronor under det första halvåret 2018. Samtidigt ökade förlusten: rörelseresultatet landade på minus 30,3 miljoner kronor, en förlustökning med cirka sju miljoner kronor.
Hövdings målsättning är att gå med ett positivt rörelseresultat 2020.
Gå till toppen