Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Conny Blom synliggör vår tillbedjan av det meningslösa

En uppriktigt existentiellt undersökande eller ett humoristisk genomskådande av religion? Bloms utställning ”De dåliga beslutens kyrka” vacklar på grund av sin otydlighet, skriver Christine Antaya.

Conny Blom, ”Du vet inte bäst”.Bild: Christine Antaya
När tidskriften Frieze för några år sedan uppmärksammade konst och religion i ett specialnummer skrev redaktören Dan Fox att religiös konst, om den inte var i en förgylld ram på medeltidsavdelningen på ett museum, är tabu. Frågan är om det läget inte har börjat luckras upp. Samtidskonst ställs ut i kyrkor, och ett intresse för metafysik och det esoteriska har börjat leta sig in i gallerirummen. Det som är tydligt i varje sådan genomlysning är hursomhelst att konst och religion alltid varit tätt associerade med varandra, från tidiga altartavlor till konsthallar som jämförs med katedraler till civilisationskritisk samtidskonst.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen