Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Lommas kommunväxel nere två dagar i rad

Under onsdagen och torsdagen har det inte gått att nå Lomma kommun via deras telefonväxel – av två olika orsaker.

Om du ringer till Lomma kommun under torsdagen möts du av ett automatiserat meddelande om att det tyvärr inte går att nå växeln just nu, på grund av driftstörningar. Både kommunens fasta telefoni, växel och nätverk ligger nere.
– Det är en avgrävd fiberkabel som orsakat detta. Vi har kontakt med vår leverantör som har lokaliserat vart den är avgrävd och de har reparatörer på plats, det skall vara löst till kvällen, säger Patrik Flensburg, IT- och servicechef på Lomma kommun.
Men även igår låg växeln nere mellan 12 och 16.
– Det hade att göra med ett avbrott i vårt interna nätverkssystem, då slås nättrafik och telefoni ut, precis som det gjort idag, säger Patrik Flensburg.
Så det är en ren slump att det händer två dagar i rad?
– Det är lagen om alltings jävlighet att det sker dagarna efter varandra. De här två avbrotten har ingenting med varandra att göra, säger Patrik Flensburg.
De som arbetar i kommunen har tillgång till journaler, ekonomisystem och liknande som vanligt och de tjänstemän som har en mobiltelefon eller surfplatta i tjänsten har tillgång till sin mejl.
Under fredagen ska det enligt kommunens prognos gå att nå växeln utan störningar.
Lomma kommun har öppnat upp en telefon för akuta samtal som rör den kommunala verksamheten: 0733-41 16 27. Vid nödsituationer är det 112 som gäller.
Gå till toppen