Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Vännerna designade egen lastcykel

Cykelvännerna Martin Norlander och Kristian Soltesz har skapat en egen cykelmodell.

Martin Norlander (med sonen Jona Norlander) och Kristian Soltesz på de enda två exemplaren av sin nya cykelmodell GinkGo.Bild: Ingemar D Kristiansen
Martin Norlander ville ta sonen med sig på cykelturer men hade inte lust att cykla omkring på en otymplig lådcykel. När han inte hittade den cykel han ville ha gjorde han en själv. Martin Norlander är beräkningsingenjör och lastcykelmodellen är ritad i dator.
– Om det är hjullastare eller flygplan spelar ingen större roll. Det är samma beräkningar och arbetsuppgifter för en cykel. Nu går den att serietillverka, säger han.
Cykelramen har tagits fram inom ramen för ett bolag som Martin Norlander driver ihop med vännen Kristian Soltesz.
Det ligger många års cykelerfarenhet bakom lastcykelmodellen GinkGo. En första prototyp av hopsvetsade avgasrör från 2017 har nu ersatts av en produktionsfärdig cykel i klarlackad aluminium.
Vid en första anblick ser cykeln ut att sakna styre, men det sitter bara lite längre bak. Cykeln väger 15 kilo, ungefär dubbla vikten av en racercykel men långt under de uppemot 50 kilo som en lådcykel brukar väga in på. Den låga vikten är en av fördelarna. Hjulen i 28 tums storlek och den låga tyngdpunkten gör också att lastcykeln beter sig mer som en vanlig cykel.
Martin Norlander och Kristian Soltesz glider fram på lätta lastcyklar.Bild: Ingemar D Kristiansen
Martin Norlander och Kristian Soltesz lärde känna varandra när de bodde på korridor under studietiden i Lund. Redan då var de ute och cyklade.
– Jag har cyklat mountainbike sedan jag var barn, säger Martin Norlander.
– Jag har mer fokus på att cykla långt, säger Kristian Soltesz.
Under sommaren cyklade han loppet Trans am bike race i USA och avverkade 680 mil på 20 dagar. Efter hemkomsten var det bara att sätta sig på sadeln igen.
– Cykelsemester med familjen.
Kristian Soltesz och Martin Norlander har söner i samma ålder och var ofta ute på cykelutflykter tillsammans när de var föräldralediga.
En av cyklarna har hunnit gå runt 200 mil och premiärturen var rejäl.
– I våras tog jag tåget till Berlin och cyklade sedan till Polen, säger Martin Norlander.
Med ombord fanns sonen Jona Norlander, 2 år.
– Vi cyklade korta distanser, någon mil åt gången, med väldigt många lekpauser.
Senaste helgen kom Martin Norlander trea i danska mästerskapen i lastcykel. Hans bror, Tomas Norlander, vann tävlingen. Där väckte de intresse för cykeln som säljs i samarbete med en cykelbutik i Lund.
På sikt finns planer på att utrusta cykeln med en elmotor.
– Jag tror att folk vill ha det, men vi är själva inte så sugna på det. Vi vill trampa och använda våra ben, säger Martin Norlander.
Sagt och gjort.
– Nu ska vi köra till Höör. Det passar bra för Jona behöver sova och så är det medvind, säger Martin och trampar iväg.
Gå till toppen