Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Varför erbjuder Sydsvenskan billiga flygresor?

Greger Ahnlund menar att Sydsvenskans trovärdighet i klimatfrågor påverkas av att tidningen erbjuder resor till sina prenumeranter.Bild: Terje Pedersen
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
På nyhetsplats i Sydsvenskan är nya fakta och forskningsrön om klimatkrisen ett återkommande tema och även på ledarplats får klimatfrågorna en hel del utrymme. Man betonar då vikten av att vi lyckas begränsa jordens uppvärmning och inte minst betonar man flygets bidrag vad gäller utsläpp av koldioxid och därmed också dess betydelse för den globala temperaturökningen.
Samtidigt bedriver tidningen en reklamkampanj med återkommande erbjudanden exklusivt för sina prenumeranter i form av flygresor till olika exotiska resmål, bland annat Kina, Japan, Vietnam och Sydafrika.
Om Sydsvenskan vill behålla sin trovärdighet i klimatfrågan är det inte rimligt med denna ohämmade marknadsföring och uppmuntran av långväga flygresor för nöjes skull.

Greger Ahnlund

Malmö

Sydsvenskan svarar:

Hej Greger‚
tack för att du hör av dig. Som ansvarig för Sydsvenskan ställs jag, precis som andra chefredaktörer, ofta inför svåra frågor där pengar ligger i ena vågskålen och värderingar i den andra. Ska vi tillåta annonser för vin? Spelbolag? Vilka företag ska vi samarbeta med när det gäller erbjudanden till våra prenumeranter? (Vi tjänar lite pengar själva på dem, nämligen.)
Svaret är att vi av både kommersiella och mångfaldsskäl är tillåtande. Parallellt med detta bedriver vi ett omfattande och ambitiöst nyhetsarbete, där vi granskar flygresor, spel, alkohol med mera. Vår journalistiska bevakning av klimat och miljö är redan bland de bästa i Sverige och vi kommer fortsätta utveckla den.
Tack och lov växer ju intresset för att åka tåg mycket snabbt och delvis kanske den massmediala uppmärksamheten. Till våren kommer vi att arrangera en egen charterresa med tåg ut i Europa. Jag har just sett programmet och det ser fantastiskt ut!
Med vänlig hälsning,

Pia Rehnquist

Chefredaktör Sydsvenskan
Gå till toppen